Laten we al proberen te beschrijven hoe je het knooppunt zelf verzet.

- selecteer het oude knooppunt.
- rechts onder eigenschappen/leden zal je rcn_ref XXX en de knooppunt
relatie zien
- selecteer de lijn met rcn_ref en klik op de knop verwijderen eronder
- selecteer de lijn met de relatie
- je zou nu weer verwijderen kunnen klikken, maar omdat je verder knopen en
stretaten wel toevoegen, is het beter om op bewerken te klikken
- in de dialoog die nu opent zie je bovenaan de eigenschappen van de
relatie, daaronder de leden.
- selecteer de lijn met het te verwijderen knooppunt. (is waarschijnlijk
geselecteerd). klik het onderste vuilbakje aan.

- hou de dialoog open
- selecteer het nieuwe knooppunt (op de kruising van de wegen plaatsen,
niet ernaast !)
- klik op de bovenste knop in het midden met grijs vakje bovenaan en
pijltje naar link. Dit voegt de knoop bovenaan in de lijst toe.
- klik op ok van de dialoog.

- voeg de tag rcn_ref XXX toe aan de nieuwe knoop.

In principe moet je iets gelijkaardigs doen voor de route

- Voor stukjes straat die in zijn geheel weg mogen kan je hetzelfde doen
als voor de knoop.
- In sommige gevallen moet je wegen splitsen. Klik op de knoop waar de
splitsing moet gebeuren, klik op 'p'  Dit doe je best voordat je de relatie
dialoog van de route opent (zeker als beginner)
- Hou er rekening mee dat in de route relatie de wegen gesorteerd zitten
van de lage nummer naar de hoge nummer
- Dus als je wegen toevoegt aan de relatie moet je die op de juiste plaats
zetten. De eenvoudige manier (om uit te leggen) Zelfde knop gebruiken als
voor knoop, daarna met tweede knop links (lijst met naar ondergebogen pijl)
klikken tot de straat op de juiste positie staat. Je kan ook werken met
knoppen 2-3 in het midden die op andere plekken in de lijst toevoegen.
Experimenteer zelf maar
- Je ziet dat de volgorde juist is als er een ononderbroken lijn staat
naast de wegen (links van die knoppen in het midden).

Hopelijk is het een eenvoudig knooppunt dat je moet toevoegen/verwijderen,
d.w.z. eentje op een eenvoudig T-kruispunt. Jo heeft ooit een naam bedacht
voor de complexere, waar je 2 knopen moet gebruiken om 1 knooppunt aan te
geven. (bv. als de ene splitsing op de linkeroever is en de andere op de
rechteroever).
Maar dat zou ons te ver leiden zo 's morgens vroeg.

Succes, en vuur je vragen maar af mocht je nog met problemen zitten.

groeten