Van: Marc Gemis [mailto:marc.ge...@gmail.com]
Verzonden: zondag 15 september 2013 7:35
Aan: OpenStreetMap Belgium
Onderwerp: Re: [OSM-talk-be] fietsknooppunten

Op deze lijst lijkt het of er maar 2 belangrijke toepassingen zijn:
knooppunten en autonavigatie. Het gebruik van kaarten gaat veel verder.

Op het Nederlandse forum is er een draadje over toepassingen van OSM:
http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=16030

Verder heeft Aldi een GPS op basis van OSM, gaat Bosch er een uitbrengen
voor eBikes,

zie je een aantal brandweerdepartementen (Noord Duitsland, Polen, maar ook
bij ons) die gegevens willen toevoegen en dus waarschijnlijk ook gaan
gebruiken. Michelin heeft een kaart uitgebracht op basis van OSM. Je kan ze
gebruiken op je Garmin.

Mercedes heeft een zelfrijdende wagen die gebruikt maakt van JOSM. In het VK
zijn er nu gemeentebesturen die OSM kaarten gebruiken voor planning e.d.

Voor de wandel- en fietsknooppunten hebben we inderdaad een achterstand. Een
oneerlijke race feitelijk. Tourisme Vlaanderen heeft alle gegevens, hebben
via derden een website waar je de route kan plannen. Zouden in principe alle
wijzigingen moeten kennen. Hoe kan je daar tegenop ? Vergeet niet dat dat
maar een van de vele mogelijke toepassingen is van OSM. Daarom (ik heb dit
reeds meermaals gezegd), moet je verder zien dan enkel die netwerken. Biedt
een kaart aan die ook andere informatie bevat, die niet beschikbaar is op de
gekende planners. Dan gaan de mensen misschien wel overstappen.

Hoelang is Google al bezig om kaartgegevens te verzamelen, in te kopen, enz
? Met welk budget ? Hoeveel ingebouwde (voor auto's) GPS toestellen zijn er
gebaseerd op google maps ?

groet