Van: Marc Gemis [mailto:marc.ge...@gmail.com]
Verzonden: vrijdag 13 september 2013 21:55
Aan: OpenStreetMap Belgium
Onderwerp: Re: [OSM-talk-be] fietsknooppunten

Wat bedoel je juist met 1 weg naar 2 knooppunten ?

iets zoals

100 ----------X---------- 105

    |                \------102

103

vanuit knooppunt 100 een weg naar zowel 102 als 105, en de splitsing op punt
X, maar dat zonder knooppunt nummer ?

Ik ken niets van fietsknooppunten, maar bij wandelknoopunten komt dat ook
wel eens voor (vooral in Pajottenland ken ik zo een paar gevallen). De
bedoeling is dan dat we in OSM op punt X ook een knooppunt 100 toevoegen.

je krijgt dan

100 ------------ 100 ---------- 105

  |                       \-------102

103

dan moet je dus 3 relaties mappen

100-103

100-102

en 100-105

in iedere relatie moet je dan ook het stukje 100-100 opnemen

op dat stuk worden forward/backward roles gezet, net zoals je doet bij
rondwandelingen.

dit doe je niet voor de andere stukken. Jo heeft daar ooit eens een wiki
pagina rond gemaakt.

dus in deze situatie zul je ook 2 knopen zien op OSM kaarten terwijl er op
de grond slechts 1 knooppunt is.

Een ander geval waar je soms 2 knooppunten hebt met hetzelfde nummer is aan
beide zijden van een rivier. zie nr 10 van wandelnetwerk Kempense Nete:
http://hikebikemap.de/?zoom=11
<http://hikebikemap.de/?zoom=11&lat=51.10473&lon=4.47242&layers=B0000TFFTF>
&lat=51.10473&lon=4.47242&layers=B0000TFFTF  In dit geval staan er ook 2
paaltjes

Bij het oudere netwerk Rivierenland komen al die problemen niet voor, daar
hebben ze bv. 2 verschillende nummers of 5 meter van elkaar:
http://hikebikemap.de/?zoom=11
<http://hikebikemap.de/?zoom=11&lat=51.10473&lon=4.47242&layers=B0000TFFTF>
&lat=51.10473&lon=4.47242&layers=B0000TFFTF naast nummer 51 moet ook nog nr
50 staan, maar je kan zelfs niet diep genoeg inzoomen om dat te zien.

Het is allemaal nogal moeilijk te beschrijven met -, \ en |. Eerst alles op
een bord uittekenen en daarna met JOSM erbij is feitelijk gemakkelijker.

Ik wil dit gerust eens uitleggen aan een groepje mensen in een
zaaltje/garage/huiskamer,

maar dan moet het in een weekend zijn.

Eens je principes wat door hebt is, zal je zeggen "is het dat maar' :-)

groet