> Mogelijk lichtjes off-topic, maar....
>
> -Natuurpunt werkt mee aan de site waarnemingen.be, waarbij vrijwilligers
> alle waarnemingen doorgeven van dieren en planten.
> Ik merk dat deze site Google maps gebruikt voor de weergave van de
> waarnemingen.
> Zou Openstreetmap hier niet beter voor geschikt zijn?

Hopelijk is er in OpenStreetMap al meer detail rond de landuse dan in
Google. Indien dit het geval is zou OSM een betere oplossing kunnen zijn.

> -Voor hun android app Obsmapp is het mogelijk om offline Osm kaarten te
> downloaden ter vervanging van de online Google maps. Dit is echter vrij
> omslachtig, waardoor dit vermoedelijk niet veel gebruikt wordt. Zou er geen
> rechtstreekse integratie mogelijk zijn met openstreetmap (online kaarten
> opvragen zoals de google maps momenteel)

Een App zoals OsmAnd laat zowel online als offline maps toe. Heel veel
mensen geven toch de voorkeur aan offline maps, om zo hun data verkeer en
de bijhorende kosten te beperken.
Maps.me is ook een App gebaseerd op OSM met offline kaarten. Die code is
sinds kort open source. Misschien een goed vertrekpunt voor de app die jij
in gedachten hebt ?

De kaart (of beter de tiles) op openstreetmap.org is gebonden aan
gebruikersvoorwaarden. Er is een limiet op het aantal tiles dat je mag
downloaden en strikt genomen zijn er geen garanties over de beschikbaarheid
van de site. Ook kan je niet eisen dat bepaalde zaken steeds op dezelfde
manier zullen weergegeven worden. Zoals je recent misschien gezien hebt aan
de wegen.

Voor commerciƫle applicaties is het dus beter om je eigen tile server te
voorzien. Dat is meer werk en kost natuurlijk meer. Vandaar dat Google nog
dikwijls de voorkeur krijgt IMHO. Natuurlijk zijn er providers zoals Mapbox
die tegen betaling wel services leveren die dichter aanleunen bij de noden
van een commerciƫle gebruiker.

mvg