Geweldig, goeie presentatie ook.

Data samenvoegen? Importeren naar OSM? Alarmbel rinkelt :)

Er bestaat inderdaad een ArcGIS OSM editor [1], maar volgens mij is die
niet bepaald gebruiksvriendelijk. Het kan misschien wel helpen drempelvrees
te overwinnen. Alleszins wachten we al 10 maand op antwoord van Esri (de
maker van ArcGIS) of hun achtergrondfoto's mogen gebruikt worden [2]

Als ik zelf OSM in ArcGIS wil gebruiken (niet bewerken, dat heb ik nog
nooit geprobeerd), doe ik één van deze dingen:
- OSM als shapefile downloaden van Geofabrik als het niet nauw steekt [3]
- De PBF downloaden van dezelfde site, die converteren naar spatialite met
OSGEO en querien in QGIS. Daar kan je dan je query eenvoudig opslaan als
shapefile. Het script achter de conversie naar spatialite is ook heel
eenvoudig te bewerken, waardoor je zelf in handen hebt welke tags
meegenomen moeten worden.
- Voor kleine beetjes data: afhalen als GeoJSON met Overpass Turbo, inladen
in QGIS en opslaan als shapefile

Ik gebruik zelf op dagelijkse basis ArcGIS, en QGIS kan eigenlijk gewoon
hetzelfde, en ziet er grotendeels hetzelfde uit. Dus overstap is heel
eenvoudig voor wie geen gigantische Esri infrastructuur heeft. Als je dat
wel hebt, dan ga je regelmatig naar QGIS grijpen op het moment dat je geen
licentie hebt voor deze of gene speciale bewerking.

1: https://github.com/Esri/arcgis-osm-editor
2: https://github.com/Esri/arcgis-osm-editor/issues/104
3: http://download.geofabrik.de/europe/belgium.html

Joost @