Van: Marc Gemis [mailto:marc.ge...@gmail.com] Verzonden: zaterdag 2 juli 2016 14:34
Aan: OpenStreetMap Belgium
Onderwerp: Re: [OSM-talk-be] What could you map ? / Wat kan je mappen ?

Guy,

de plek bepalen is niet zo moeilijk. Terwijl ik wandel, neemt mijn GPS een spoor op. Bij
het vertrek zorg ik ervoor dat ik een foto maak op hetzelfde moment als dat ik een
waypoint creeer op de GPS. Zo heb ik een "exacte" tijd waarom ik beiden kan
synchroniseren. Dat kan je bv.
nadien in JOSM doen, zelf gebruik ik geotag. JOSM heeft wat last met grote
hoeveelheden grote foto's. Je kan een foto van je GPS scherm maken, maar de
mijne toont geen seconden, een waypoint heeft dat wel en is dus iets
nauwkeuriger. De waypoint file open ik in een gewone teksteditor.

De richting, die heb ik niet. Een smartphone kan nog wel orientatie aangeven
bij een foto. Meestal maak ik wel foto's in de richting dat ik loop, dus van
zodra er een stukje straat opstaat weet ik in welke richting de foto gemaakt
is. Of ik maar er een paar zodat ik een overzicht heb van de situatie

Je hebt natuurlijk gelijk wat het gebouw betreft. (ik hoopte al dat iemand het
nog zou aanbrengen) Daar kan je ook vanalles over mappen:
building=apartments (dus niet house of gewoon yes), building:levels=3 ,
roof:shape=flat. En natuurlijk Den Uil. Het is een taverne. Het telefoonnummer
staart op het raam. Je kan ook nog outdoor_seating=yes erop zetten, of de
nieuwe tag leisure=outdoor_seating [1] op het gebied buiten zetten, met
allerlei tags die aangeven dat er zonnewering is enz. Zelf map ik de taverne
als punt, omdat ze niet het gehele gebouw beslaat.

mvg

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:leisure%3Doutdoor_seating
(nog deels in het Duits)

Ik volgde de discussie over de foto met veel aandacht.  Maar wat ik me vooral
afvraag is hoe je zo'n foto kan situeren op de kaart. Zelf gebruik ik OsmAnd
met audio boodschappen en soms een extra foto om bijvoorbeeld straatnamen beter
te onthouden. Maar ik heb problemen om te weten waar ik juist stond en in welke
richting ik die foto nam.
Verder verwondert het mij dat niemand iets schreef over het gebouw op de foto.
Waarschijnlijk een café met naam 'Den Uil'. Ik zou in dit geval via het
internet uitzoeken of het over een café of een restaurant gaat, telefoonnummer,
website, openingsuren, noteren.

Guy Vanvuchelen