In mijn onmiddellijke omgeving mapte ik een fietspad, aangegeven met
verkeersbord D9 als volgt:

highway = path

bicycle=designated

foot= designated

segregated=yes

maxspeed = 30

Hierbij heb ik me gebaseerd op de Wiki “How to map”

Onlangs bemerkte ik dat StijnRR langs gekomen was en “bicycle=designated,
foot=designated en segregated=yes” gewist had.

Ik heb Stijn gecontacteerd om te vragen waarop hij zich baseerde en kreeg
volgend antwoord:

“bicycle = designated : voegt dat iets toe? foot = designated : voegt dat
iets toe? highway = path : Een 'path' impliceert foot = yes en bicycle =
yes. Daarmee is alles toch gezegd? maxspeed = 30 : geldt er een maximum
snelheid op een (fiets)pad? name = Iepenpad segregated = no : dit zie ik ook
eerder als een 'default' waarde. segregated = yes zou ik wel
toevoegen/behouden. En wat verkeersborden betreft: gemeentes zijn jammer
genoeg wel vaker goed in het gebruik van (totaal) verkeerde
verkeersborden... Ik ben daarom ook geen al te grote fan om de manier van
taggen al te hard te laten afhangen van de verkeersborden. Dat pad voelt aan
als een gewoon verhard pad: dus eerder path dan cycleway.”

Ik geeft toe dat maxspeed = 30 er uit moet. Ik had de hele wijk geselecteerd
om de maxspeed 30 toe te voegen en had geen rekening gehouden met de
fietspaden.

Zelf zou ik gaan voor highway=cycleway i.p.v. pad omwille van het
verkeersbord D9 dat er staat. Segregeted zou ik = no willen  zetten want er
is geen scheiding. De weg is gewoon in straatstenen en 1.2 cm breed zonder
enige scheiding.

Ik ben op zoek gegaan naar de betekenis van het verkeersbord D9:

“Verkeersbord D9. Deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van
voetgangers, fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A.

De scheiding tussen het voetgangersgedeelte, enerzijds, en het gedeelte van
de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, anderzijds,
wordt gerealiseerd door, hetzij een witte doorlopende streep, hetzij een
andere wegbedekking, hetzij om het even welke fysische scheiding of door een
combinatie van één of meer van deze middelen”

Hier heeft Stijn gelijk. De gemeente heeft een verkeerd bord geplaatst. Hier
had bord D10 moeten staan want er is geen scheiding.

Om het nog moeilijker te maken zit er in JOSM een plug-in “RoadSign” en die
mapt het verkeersbord D9 als volgt:

highway=path

bicycle=official

foot=official

segregated=yes

traffic_sign=BE:D09

Zouden we tot een consensus kunnen komen?

Guy Vanvuchelen