hanoj napsal(a):

> *** dost mozna je problem v historii, my patrime pod region
> nemecko/rakousko, v anglii je plno jinych krizu a stel jiz 2000 let.
>
> hanoj

Steinkreuz (Sühnestein, Mordwange) = smírčí kříž. Anglicky by se dalo
stone cross nebo conciliation cross. Řekl bych, že smírčí kříže v UK
nejsou proto, že tam platila od 13. století Magna carta a s ní i právo
na řádný soud. Soudnictví tam tedy bylo značně rozvinuté, na rozdíl od
kontinentální Evropy. U nás se mimosoudní vyrovnání vraždy coby součást
smírčího práva zrušilo teprve po 30leté válce, takže kříže postavené
poté už slouží jen jako památka na místo neštěstí.

Jinak pokud bychom netrvali nutně na podobě kříže, jde použít výraz
stéla, čili stele. http://en.wikipedia.org/wiki/Stele , což myslím
pochopí i Angličani. Případně jako high cross čili vztyčený kříž, což je
ostatně i kategorie http://en.wikipedia.org/wiki/Category:High_crosses .

MK