Máš nějakou oblast, která ti vždy spadne. Ideálně co nejmenší. Může to
být jeden špatný (multi)polygon. Takhle by snad bylo možné jej
identifikovat.
Případně může být nějaký problém v profilu. Nemáš nějaké speciální
doplňky (pluginy, styly)? Můžeš zkusit čistý profil. (Ale jen v případě,
že najdeš malou oblast na které se to bude dát spolehlivě otestovat).

Já třeba vůbec nijak paměť pro JOSM nenastavuji, takže je tam nějaká
výchozí hodnota a aktuálně mi JOSM zabírá 4.5 ze 16 GB. A co si
pamatuji, nikdy mi JOSM na nedostatek paměti nespadlo.

Marián