Hej alle.

Weekenden 19-20. september var afsat til et map party i Tranbjerg ved
Århus. Og lørdag formiddag, klokken 10, mødtes vi på parkeringspladsen ved
Tranbjerg station. Vi var ialt 7 der mødte frem med cykel og GPS. Vi
skulle selvfølgelig lige checke hinandens udstyr, og snakke lidt generelt
om kortlægning, nu vi var samlet. Og så skulle vi på arbejde!
Freek havde lavet et forslag til opdeling af byen, og da vi havde fået
hver vores sektor, drog vi ud for at måle op. Hans var til fods, og tog
vejene nord for Odderbanen. Erik fik stykket mellem banen og Grønløkke
alle, Morten fik stykket syd for Grønløkke alle. Øst for landevejen var
det Freek, vores tilflytter fra Holland; Esben og Katrine, der var kommet
fra Odense for at prøve at være med, og Morten fra Horsens-kanten, der
delte området.

Vi kløede på til klokken 12.30, hvor vi fandt et sted at spise. På det
tidspunkt var det meste af byen faktisk målt op, og en times tid efter
frokost var vi færdige. Rundt regnet og i gennemsnit, men alligevel. Så
det tog altså 3 timer, ganget med 6 hold, at kortlægge en rimeligt stor
forstad.

Map partyet havde flere fordele: For det første fik vi fyldt en hvid plet
på kortet, dernæst var det rart at møde nogle ligesindede og se, at disse
nørder faktisk også er mennesker, og så fik vi udvekslet en masse små tips
og tricks. Esben havde lavet et "OpenStreetMap Surveyor"-skilt og syet på
rygsækken. Freek havde et A5-ark, der forklarede om OSM-projektet, som han
kunne vise til folk der undrer sig over at sådan en snushane lister rundt
i området. Selv snakkede jeg med 2 beboere under opmålingen, for at
fortælle hvad jeg lavede på deres villavej.

Vi skal helt sikkert af sted igen; vi blev enige om at vi sagtens kunne nå
en omgang mere inden vintermørket kommer. Men mere herom i en anden mail.

Nå, jeg har en masse veje, der skal lægges ind. De andre er allerede i
gang, kan jeg se!

mvh.
Erik Klausen