On 2011-07-09 15:39, Peter Brodersen wrote:
> Hej,
>
> Jeg har fået kigget http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Vejnavne
> igennem og politikken om at ville ændre adressenodes.
>
> Det at rette adressenodes kommer slet og ret til at give mange
> konflikter med de eksisterende opdateringer (ændrede nodes bør tjekkes
> i hånden, og er typisk undtaget for automatisk opdatering).

Derfor ville det også være bedre at rette dem under import.

> Samtidigt bliver det også problematisk - dvs. umuligt - at tilføje nye
> nodes automatisk på en vej, idet de så ikke vil have den "korrekte"
> notation til den nuværende politik. Der er ingen måde at automatisere
> dette på, så nye nodes får det korrekte "addr:street" i forhold til
> vejsegmentet.

Det burde da være muligt at rette navnet under import.
Det enkleste er vel at have et map
  forkert_osak_navn --> rigtigt_oms_navn
Eller evt
 (forkert_osak_navn, postnummer) --> til rigtigt_oms_navn

Mappet kunne laves ud fra (osak_name,name) par på veje, eller vi kunne bare
vedligeholde
den i en wiki.

> (Jeg frygter lidt, at politikken er for at vi "tagger til
> statistik-udregneren" (så vi kan få nogle pæne 100 %-completion-tal),
> hvilket i mine øjne er et problem i lighed med at "tagge til
> renderen":

Ja, det skal vi naturligvis ikke. Og det gør vi heller ikke.
Hvis man ville have høje completion-tal, kunne man jo bare navngive veje med
osak-navnene.

Men det giver rigtig god mening at ændre værktøjerne, så de ikke markerer
osak_adresser,
hvor det tilsvarende navn for vejen er rettet, som "missing". Men det har ikke
nødvendigvis noget med tagging at gøre for det kunne man gøre ved at have sådan
et
errata-map og kun bruge det på værktøjer, men ikke i selve OSM-data.

At ændre adresseknuder skal ske af hensyn til andre end os, for at sikre fx at
adresseknudenavne og vejnavne passer sammen.

Hvis en bruger af OSM fx bruger et navigationsprogram til at komme til
Tengslemark
Strandvej nummer 14, kan vi ikke forvente, at brugeren eller programmet ved, at
det i
virkeligheden er OSAK adressen Tenglsemrk Strandvej 14.