On Wed, 27 Jul 2011 16:13:28 +0200
Jarl Friis <j...@softace.dk> wrote:

> Hej Liste.
>
> Jeg er ny på listen, og Lars skrev til mig (og gjorde mig opmærksom på
> mailing listen), og jeg mener at hans mail til mig og mit svar har
> større værdi på listen end blot os to i mellem, så her kommer det:

> Det var lidt af en påstand, har det danske OSM-miljø fået denne besked
> fra en officiel kanal fra KMS (Kort- og Matrikkelstyrelsen)? Eller er
> det blot din holdning til situationen?

Der er et arkiv for denne mailingliste, hvor du kan følge med i diskussionen,
så jeg vil ikke gentage det hele her.

Blot sige at det er problem i mange kommuner, ikke bare LTK.

Se
http://oisfixes.beta.iola.dk/rettelser/

> Ja, hvis det er OSAK-databasen som er fejlbehæftet, men hvem siger det
> er det?

Det siger jeg.
Jeg mener fx at det er klart at "Tengslemrk Strandvej" skal være "Tengslemark
Strandvej"

> Årsagen til forskel på OSAK-data og navneskilte på vejen kan basalt
> skyldes (mindst) en af to mulighedder:
>
> 1) OSAK-databasen er fejbehæftet.

Tidligere var feltet til vejnavnet i databasen kun 20 tegn langt, hvilket
forklarer fx Tengslemrk Strandvej.
Nu er der også et felt med 40 tegn, men de gamle vejnavne er ikke blevet rettet.

> 2) Navneskiltet på vejen viser en representation af vejnavnet som ikke
> nødvendigvis er en verbatim angivelse af det kanoniske vejnavn som
> findes i OSAK-databasen.
>
> Sidespring:
>    Der findes ogsa flere representationer af det samme
>    postditrikt, fx. "1650 København V", "1650 Kbh. V", "1650 V"
>    Her er "1650 København V" nok det kanoniske, men de andre synes lige
> brugbare (og ikke
>    nødvendigvis forkerte)

Nej, men "1560Kbh.V" er fx forkert.

> Dermed har jeg argumenteret for at det lige så godt kunne være
> vejskiltene som ikke har påtrykt det kanoniske navn af vejnavnet.

Ja og der er veje, der har vejskilte med forskellig tekst.
Derfor går vi heller nødvendigvis efter hvad der står på vejskiltene, men efter
det du kalder det kanoniske navn.

> Min kone arbejder i tekniske forvaltning i Lyngby-Taarbæk kommune
> (LTK). Hun bekræfter at det er et stort problem i LTK at skiltene og
> BBR (OSAK-data) ikke er ens. Jeg har bedt hende om at tage en snak med
> kollegaerne om hvad er rigtig og forkert. Når de lige har diskutteret
> det sammen (og evt. sammen med KMS) kan vi (OSM-community) sende et
> officielt spørgsmål af officiel kanal til LTK og få et officielt svar
> på hvilke naven som er korrekte. Det kan vi (OSM-community) så bruge
> som kilde til vores navngivning.

Hvis det officielle svar er i overensstemmelse med retningslinierne for OSM.

Niels Elgaard Larsen <elga...@agol.dk>