Hej Leif Lodahl (og andre)

Helt enig - korttegningen skal afspejle virkeligheden og ikke tilpasses en
ellen anden rendering.
Mit første indlæg i tråden var egentlig en undren over det, som jeg dengang
så som en uhensigtsmæssighed i renderingen.

Men nu er jeg nok kommet til den erkendelse, at det er mig selv, der ikke
har været i stand til at karakterisere adgangsvejene præcist nok.
Du skriver "En indkørsel er en indkørsel. En servicevej er en servicevej."
Det er udsagn som er svære at anfægte.
Men det fortæller bare ikke mig, hvad det er. Jeg vil derfor prøve med
følgende tolkning af begreberne:

highway=service er service veje, adgangsveje til boligblokke,
parkeringspladser, servicestationer, campingpladser, virksomheder, private
ejendomme o.s.v. (ordret fra den danske udgave af wiki´en).

En fortsættelse i wiki´en kunne være:
Service veje/adgangsveje kan gives forskellige tilføjelser for at skelne
mellem forskellige typer.
Fx: service=driveway er veje som kun anvendes af trafik som angår den
ejendom, som vejen fører til. Betegnelsen skal IKKE anvendes, hvis vejen
også anvendes til andre formål. Dvs at veje, der fører til flere ejendomme
eller fører til offentligt tilgængelige skovarealer (og andre offentlige
områder), IKKE skal have betegnelsen.

Hvis der ikke kommer vægtige argumenter mod ovenstående, vil det for
fremtiden være min skelnen, når jeg tegner adgangsveje.

Venlig hilsen
Kristian Krægpøth

PS: Jeg synes ikke om ordet "service veje" i den danske wiki. Jeg
foretrækker "adgangsveje". Men hvad siger de professionelle korttegnere -
er det begge begreber, som indgår i kartografernes verden, eller er det
bare noget, som amatører, som jeg selv, har digtet sig frem til efter den
engelske wiki? På engelsk betyder "service" i forbindelse med trafik
"forbindelse". (Iflg. Gyldendals Røde Ordbøger). På dansk betyder "service"
tjenesteydelse eller noget i den stil. En servicevej i en dansk kontekst er
altså en tjenesteydelsesvej?????