Hej alle i forummet. Jeg har i den seneste tid haft kontakt med andre mappere ang. hvordan man håndtere antal lanes på vejbaner i Danmark, og derfor vil jeg gerne have en debat om dette emne.

Lad os tage nogle eksempler:

Store Landevej rute 161 på Fyn tæt ved Ejby. Her er der følgende hvor der i den del af vejen som starter fra Hønnerupvej og går med vest markeret med lanes=2. Den anden vej er der ikke noteret Lanes, men som nogle nævner, så vil OSM markere det som standard at der er 2 vognbaner. Så lige hvad er rigtig her vil jeg gerne vide.

Dertil har nogle også nævnt at vejene helst skal markeres med surface=asphalt, som heller ikke er sket på den del som går mod øst fra Hønnerupvej. Det kan jeg så tilføje at der er en del veje som ikke er markeret med hvilken belægning der er på. Spørgsmålet er om der er en standard for det også, hvis man ikke tagger den, så OSM vil tro det er automatisk asfalt, og at brugerne af GPS vil kunne se det, for ellers kan det jo skabe evt. problemer.

Her et andet:

Ydre ringvej er her markeret med lanes=2, og der er yderligere nogle stykker mod NØ af kortet ved Fredericia.

Her har vi Kvarmløsevej, hvor vejen er delt med spor i hver retning, men her fremgår det ikke hvor mange lanes/spor der er markeret. Jeg vil mene der skal stå lanes=1, i dette tilfælde, så er spørgsmålet om man skal bruge lanes=2 efter hvor sporene fletter sammen igen.

/Lytter1