Den 28-07-2018 kl. 21:26 skrev Finn Hansen:
> [...]
> mappere ang. hvordan man håndtere antal lanes på vejbaner i Danmark, og
> derfor vil jeg gerne have en debat om dette emne.
>
> Lad os tage nogle eksempler:
>
> https://www.openstreetmap.org/#map=17/55.43425/10.00871
>
> Store Landevej rute 161 på Fyn tæt ved Ejby. Her er der følgende hvor
> der i den del af vejen som starter fra Hønnerupvej og går med vest
> markeret med lanes=2. Den anden vej er der ikke noteret Lanes, men som
> nogle nævner, så vil OSM markere det som standard at der er 2 vognbaner.
> Så lige hvad er rigtig her vil jeg gerne vide.

OSM kan ikke markere noget som helst. OSM er bare en database.
Programmer der bruger OSM kan gætte og have defaultværdier, der hvor der
mangler information. Fx kan Mapnik, som laver kortene på side
openstreetmap.org have en defaultværdi.

Men hvis det ikke er tagget, så er det kun et gæt.
Der er masser af programmer, der bruger OSM til alt muligt.
Og vi mappere har også brug for informationen. Hvis du tagger den
nordlige del med lanes=2, så ved jeg at jeg ikke behøver at køre forbi
for at se hvor mange baner, der er.

> Dertil har nogle også nævnt at vejene helst skal markeres med
> surface=asphalt, som heller ikke er sket på den del som går mod øst fra
> Hønnerupvej. Det kan jeg så tilføje at der er en del veje som ikke er
> markeret med hvilken belægning der er på.

Så marker det.

> Spørgsmålet er om der er en
> standard for det også, hvis man ikke tagger den, så OSM vil tro det er
> automatisk asfalt, og at brugerne af GPS vil kunne se det, for ellers
> kan det jo skabe evt. problemer.

Det kommer helt an på hvilket program, de kører på deres GPS. Hvis du
vil være sikker på at de kan se det, bliver du nødt til at tagge det.

Det nærmeste du kommer på generelle standarder, er hastighedsgrænser.
På relationen for DK er angivet at i Danmark er hastigheden som default
130 på motorveje, 80 på andre veje, men 50 i byzoner og på residential veje.

Jeg vil tro at de fleste GPS programmer bruger det til ruteberegning,
men fx OsmAnd viser det ikke når man kører og bruger det ikke til at
advare om for høj hastighed.

Og med god grund.
For der er fx mange veje i byzoner, der er skiltet med 60 eller 70 km/h
eller med en 40 km/h zone. Og OsmAnd vil ikke risikere at fortælle
bilister at de må køre 50 km/t, hvis de faktisk kun må køre 40 km/h. Så
det giver god mening at tagge veje i byer med 50 km/h, for så ved GPS-en
at der ikke er skiltet med noget andet.

Desværre er der også nogle steder i OSM, hvor fx landeveje er tagget med
80, selvom der er stykker, hvor man kun må køre 70. Men det er fejl, som
skal rettes. Og bliver rettet.

Og hvad nu hvis du har fortalt din GPS, at du ikke vil køre på grusveje
og bedt den om at finde en rute fra A til B. Så kan den ikke bruge veje,
hvor surface ikke er tagget, for så risikerer bilisten jo at spilde
timer, hvis han/hun skal køre langt tilbage igen, hvis det viser sig at
bare en vejene faktisk var en grusvej.

> Her et andet:
>
> https://www.openstreetmap.org/#map=16/55.5802/9.7027
>
> Ydre ringvej er her markeret med lanes=2, og der er yderligere nogle
> stykker mod NØ af kortet ved Fredericia.
>
> https://www.openstreetmap.org/#map=19/55.61256/11.78267
>
> Her har vi Kvarmløsevej, hvor vejen er delt med spor i hver retning, men
> her fremgår det ikke hvor mange lanes/spor der er markeret. Jeg vil mene
> der skal stå lanes=1, i dette tilfælde, så er spørgsmålet om man skal
> bruge lanes=2 efter hvor sporene fletter sammen igen.

Ja, hvis der er to spor.

Så generelt, når du tagger noget, så tilføjer du altid information.

Det er dog nok at overdrive fx at tagge alle veje ned oneway=no, hvis de
ikke er ensrettede. Men jeg har gjort det nogle steder, hvor jeg var
tvivl, undersøgte det og fandt ud af at en vej ikke var ensrettet, mest
af hensyn andre mappere og min egen glemsomhed.

Men tags som surface, lit, sidewalk og lanes er det godt at mappe.