2008/9/24 Jani Patanen <[EMAIL PROTECTED]>:
> Moro.
> Openstreetmap ajatuksena ja ideologiana kiinnostaa, joten olen päättänyt
> kantaa korteni kekoon.

Hienoa, tervetuloa mukaan!

> Olen hieman kokeillut JOSMia ja huomioni on kiinnittänyt se seikka, että
> aivan kuin JOSM ei esittäisi dataa suoraan ylhäältä päin, vaan hieman
> viistossa projisioutuna, ts. luonnossa ja kartalla olevat rakennukset
> näkyvät JOSMissa suunnikkaina (ts. kaikki kulmat eivät ole 90 astetta).
> Kuvittelenko vain, vai onko näin ja jos on, mistä tuon voi säätää?
> Hankalaa lisätä rakennuksia, jos niitä ei voi piirtää nelikulmaisina.
> Havaintoni perustan siilitien ympäristö rakennuksiin.

En tähän varsinaisesti mitään osaa sanoa, en itse ole samaa huomannut
enkä nyt voi kokeilla.

Mikä versio JOSM:sta sinulla on? Jos käytät jotain ilmakuvia taustana
(esim. wsm-plugin tms) niin niissä saattaa talot ilmeisesti ollakin
vähän vinosta. Ehkä joku muu osaa tähän jotain sanoa..

> http://wiki.openstreetmap.org/index.php/WikiProject_Finland sisältää
> tagiesimerkkejä joita käyttää. Kevyvyenliikenteenväylästä tuolla on mm.
> käytetty tagia cycleway=track. JOSM ei moista tagia tuntunut sisältävän.
> Onko wikissä vanhaa tietoa vai pitääkö jotain säätää JOSMista jotta
> tagia voisi käyttää?

Edelleen - mitä JOSM:n versiota käytät? Ei ole JOSMia käsillä, joku
osannee heittää suoraan vastauksen tähän..

> Garmin eTrex Legend hcx, onko käyttökelpoinen laite, vai saako samalla
> rahalla (185e @ verkkokauppa.com) parempaakin? (tuota olen hieman katsellut)

ratkaisevaa on tarkkuus ja se, että osaa piirrellä pisteitä riittävän
usein. Kokeilin Garminin 60c mapilla ja pisteitä tulee luokattoman
huonosti, voi olla asetuksista kiinni.

No, eipä tästä mahdottomasti hyötyä ollut, joku varmaan vastaa kattavammin :)