On Wed, 24 Sep 2008, Jani Patanen wrote:
> Olen hieman kokeillut JOSMia ja huomioni on kiinnittänyt se seikka, että
> aivan kuin JOSM ei esittäisi dataa suoraan ylhäältä päin, vaan hieman
> viistossa projisioutuna, ts. luonnossa ja kartalla olevat rakennukset
> näkyvät JOSMissa suunnikkaina (ts. kaikki kulmat eivät ole 90 astetta).

JOSMin asetuksissa on oletuksena EPSG:4326 -projektio joka vähänkään
kauempana päiväntasaajasta näyttää "litistetyltä". Vaihda se
Mercator-projektioksi (Edit - Preferences - Map settings (3 ylhäältä)
- Projection method) niin mittasuhteet tasoittuvat.

> http://wiki.openstreetmap.org/index.php/WikiProject_Finland sisältää
> tagiesimerkkejä joita käyttää. Kevyvyenliikenteenväylästä tuolla on mm.
> käytetty tagia cycleway=track. JOSM ei moista tagia tuntunut sisältävän.

Tärkein tagi pyörätielle on se highway=cycleway ja cycleway=track vain
kertoo lisätietoa ("tämä on erillään ajoradasta"). Voit lisätä käsin mitä
tahansa tageja valitulle kohteelle kohteen ominaisuudet (properties)
-paneelin "Add"-napilla.  JOSMin valikoista löytyvät valmiit vaihtoehdot
ovat mieltymyksistä ja tottumuksista riippuen vain nopeampia tai hitaampia
valita - ja välttävät kirjoitus- sekä muistivirheet.

--
Lauri Kytömaa ----------- Leppäsuonkatu 7 A 32
[EMAIL PROTECTED]  ----------- 00100 Helsinki