> Mmm, beetje vaag eigenlijk allemaal. Er staat meestal nergens dat je er
> niet met een auto mag komen.

Ik zal de GB-boys 's vragen om een heldere definitie. 'track' is
trouwens nog steeds een proposal. Vreemd genoeg zijn de bijbehorende
'tracktypes' al wel 'approved'.

> Als de weg een straatnaambordje heeft zou je toch verwachten dat het
> een "openbare" weg is

Interessante stelling, ben geneigd je gelijk te geven.

> terwijl ik genoeg voorbeelden ken van wegen met een
> straatnaambordje die nauwelijks toegankelijk zijn voor gewone auto's

Bedoel je 'toegankelijk' of 'opengesteld' ? Toegankelijk wijst op de
fysieke conditie, opengesteld of met bordjes of andere aanduidingen is
aangegeven dat autoverkeer is toegestaan.

> (en al  helemaal geen tweerichtingsverkeer aankunnen).
> Ik kies dan dus voor track,

Als ik je goed begrijp heb je het dus over
- openbare (land)weg
- onverhard
- niet opengesteld voor auto's
- smaller dan twee autosporen.
Die valt inderdaad tussen twee definities in. Ga ik nog eens verder op
kauwen.

> ookal verwacht ik dat het niet verboden voor auto's is.
Het is belangrijk om harde info over de 'openstelling' te verzamelen.
Als je info hebt dat een weg voor auto's is opengesteld, dan hebben we
het dus over:
- openbare weg
- onverhard
- wel opengesteld voor auto's
Dat zou ik classificeren als highway=unclassified;surface=unpaved;

> Bij Map_features staat de "route" key onder "Non Physical", dus ik zou
> zeggen dat die niet bedoelt zijn als "primaire" tag voor wegen
> (als alternatief voor  highway dus).

Er zijn twee verschillende proposals die de route-tag gebruiken. Ik
bedoelde deze:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Proposed_features/Trail
In combinatie met deze:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/User:Ben./Highways
De kern van deze discussie is: Haal paden en wegen waarvan de wettelijke
status moeilijk definieerbaar is uit de highway-hierarchie. Hier moet
dus een andere key dan 'highway' voor bedacht worden. Gedacht wordt aan
route=road/track/trail/path

> Zelf zou ik er niks op tegen hebben om
> highway=unclassified;surface=unpaved te
> gebruiken, maar het zou wel prettig zijn als de renderers daar iets mee
> deden.

Het lijkt me dat de renderers eerder iets met de approved
highway=unclassified doen dan met de unapproved highway=track. Maar ik
weet dat free-map.org.uk er een heel eigen tagging-systeem op na houdt
en dat mensen vanwege de rendering zich hieraan conformeren.