Eugene van der Pijll wrote:

> Het verschil is dat je op de weg naast een verplicht fietspad niet mag
> komen op de fiets. Volgens mij is de juiste tag dus: bicycle=no op de
> rijweg.
De aanname dat een verlicht fietspad naast een rijweg ligt is onjuist.
Ik ken legio voorbeelden waarbij een verplicht fietspad niet naast een
rijbaan is aangelegd, maar vrijliggend is aangelegd.

Laten we kijken wat de bedoeling van de regelgever is:

Verplicht fietspad:
"Een verplicht fietspad wordt aangegeven met bord _G11_ <javascript:{}>.
Fietsers en snorfietsers /moeten/ hier gebruik van maken.
Invalidenvoertuigen /mogen/ er rijden. Voor andere bestuurders --
waaronder bromfietsers -- is het /verboden/ om er gebruik van te maken.
Zij gebruiken de rijbaan als dit bord geplaatst is. Voor fietsstroken
gelden dezelfde regels".

Verplicht fiets/bromfietspad
"Een verplicht fiets/bromfietspad wordt aangegeven met bord _linkulli4
G12a_ <javascript:{}>. Fietsers, snorfietsers en bromfietsers /moeten/
hiervan gebruik maken. Invalidenvoertuigen /mogen/ er rijden. Andere
bestuurders is het /verboden/ om er gebruik van te maken".

Onverplicht fietspad:
"Meestal een vrijliggend pad dat aangeduid wordt met bord _G13_
<javascript:{}>. Fietsers mogen hier rijden. Bromfietsers mogen hier
/geen/ gebruik van maken. Snorfietsers mogen alleen op het onverplichte
fietspad als de motor is afgezet".

In onderstaand voorstel is getracht bovenstaande regels zo compact
mogelijk te vangen:

Verplicht fietspad:
highway=cycleway

Verplicht fiets/bromfietspad
highway=cycleway
motorized=yes (alternatief: scooter=yes, moped=yes)

Onverplicht fietspad
highway=cycleway
obligatory=no

Wellicht dat er een betere manier is om bovenstaande verkeersregels te vangen.
Geen deeloplossingen a.u.b.

Groeten, Renier