Ben Companjen wrote:

On 07/09/2007, Martijn van Oosterhout <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
On 9/7/07, Renier Leenders <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
>  Om het allemaal zo compact mogelijk te houden zou ik uit willen gaan van de
> meest voorkomende:
>  het gewone verplichte fietspad.
>  highway=cycleway.
>
>  Ingeval van een verplicht fiets/bromfietspad zou een oplossing kunnen zijn:
>  highway=cycleway
>  moped=yes

Ok, ik zal wel even vragen of moped een bekend engels word is...
Ik heb al voor twee paadjes "scooter=yes" gebruikt. Moped is een Engels woord, maar ik kon niet zo snel achterhalen of wat wij in Nederland scooter noemen in het Engels ook scooter heet, of dat moped alle brommer, scooters en misschien zelfs snorfietsen omvat.

In Cramers Engels woordenboek staat het als volgt bij bromfiets: "moped, motorized bicycle, auto-cycle". Moped is een populaire naam net als brommer. De officiele term in het Verkeersreglement is (was?) "rijwiel met hulpmotor" ("motorized bicycle" in het Engels). Daaraan is lang vastgehouden. Tot in de jaren tachtig diende je met elke brommer te kunnen fietsen (hetgeen soms tot hilarische taferelen leidde als je met een Zundapp of Kreidler ging fietsen). Van deze eis is men inmiddels afgestapt hetgeen de weg vrij heeft gemaakt voor scooters, quads e.d.
Ik zie de term scooter als een ondersoort van motorized bicycle in het kort moped.

>  Ingeval van het onverplicht fietspad denk ik aan:
>  highway=cycleway
>  obligatory=no

Hmm, dan moet je even uitleggen wat een "onverplicht fietspad" is. Ik
weet niet of andere landen iets vergelijkbaar is.

Als je fietst op een weg met een verplicht fietspad ernaast, moet je op het fietspad fietsen. Als dat fietspad onverplicht is, mag je ook op de hoofdrijbaan fietsen. Snorfietsen mogen niet op een onverplicht fietspad rijden, wel op een verplicht fietspad. Dat is allemaal blijven hangen van verkeersles op de basisschool, van voor de verplichte (brom)fietspaden.
in Duitsland is er een vergelijkbare situatie: nicht benutzungspflichtiger Radweg

Groeten, Renier