Bert

Date: Mon, 29 Oct 2007 16:58:54 +0100From: [EMAIL PROTECTED]: [EMAIL
PROTECTED]: Re: [OSM-talk-nl] OpenStreetMap WMS server
Leuk om te zien dat jullie hier ook actief mee bezig zijn!Als je i.p.v. een
standaard openLayer layer deze gebruikt:new OpenLayers.Layer.WMS.UntiledDan
behandelt ie de WMS als één plaatje wat de snelheid met een factor 9 verhoogt.
Waarom? Als je een tiled server gebruikt wordt mapserver voor elke
afzonderlijke tile aangeroepen. Per tile zal mapserver dan een compleet plaatje
opbouwen. Dit is in het geval de rendering live plaatsvindt niet efficient. Wél
bij pre-rendered tiles!Om een voorbeeld te bekijken van het javascript voor een
werkende RD koppeling kun je even spieken op:http://www.mapserv.nl/init.jsOok
is mijn WMS server gepromoot naar producte, ik zie dat je de oude URL nog
gebruikt. De nieuwe
is:http://www.mapserv.nl/cgi-bin/mapserv.exe?map=E:\\mapconfig\\osm.map&SRS=EPSG:28992

Ja, deze goochem heeft www.mapserv.nl in gebruik genomen. ;-)

Je ziet dat ik naast dat ik de EPSG in de init.js definieer ook nog aan mijn
mapserver vertel dat ie wel in EPSG:28992 moet aanbieden. Anders krijg je een
verwrongen kaart.

Mijn eigen OpenLayers voorbeeld dat gebruik maakt van bovengenoemde init.js
staat op http://www.mapserv.nl

Happy hunting!

P.S. beetje reclame voor mijzelf, mocht je behoefte hebben aan WMS hosting (het
beschikbaar stellen van eigen, niet OSM kaart-data via Mapserver) dan kun je
bij mij terecht voor aantrekkelijke hosting fees. Uiteraard krijg je dan
localhost access naar de OpenStreetMap/AND kaart geheel kostenloos tot je
beschikking!

Richard Duivenvoorde schreef:
Hoi,
Je moet OpenLayers even vertellen dat je de kaart in 28992 wilt:
als je bijvoorbeeld op deze manier een map definieert:

map = new OpenLayers.Map('map',  {
         'projection':'EPSG:28992',
         'units':'m',
         'maxExtent':new OpenLayers.Bounds(-20000,300000,300000,650000),
         'resolutions':[1, 2.5, 5, 10, 50, 100, 175, 256, 512],
         });

layer = new OpenLayers.Layer.WMS.Untiled( "Milo",
"http://82.176.214.209/cgi-bin/mapserv.exe?map=/ms4w/apps/mappingworlds/service/ANDNL.map&version=1.1.1&service=WMS";,
         {layers:
'woonkern,Industrie,Recreatie,Industrie,Parken,Water,bos,Spoorwegen,Wegen,Stations,begraafplaats',

'FORMAT':'png', 'transparent':'false'} );

map.addLayer(layer);
map.zoomToMaxExtent();

Krijg je dit soort url's:
http://82.176.214.209/cgi-bin/mapserv.exe?map=/ms4w/apps/mappingworlds/service/ANDNL.map&version=1.1.1&service=WMS&LAYERS=woonkern%2CIndustrie%2CRecreatie%2CIndustrie%2CWegen%2CSpoorwegen%2CParken%2CWater%2Cbos%2CStations%2Cbegraafplaats&FORMAT=png&TRANSPARENT=false&REQUEST=GetMap&STYLES=&EXCEPTIONS=application%2Fvnd.ogc.se_inimage&SRS=EPSG%3A28992&BBOX=-272610%2C234425%2C546590%2C720825&WIDTH=1600&HEIGHT=950

en ziet nl er weer ok uit. (let niet op de laag(volgorde), even gauw bij
elkaar gesprokkeld).

Richard

Peter Peterse wrote:

Hallo Richard en de rest natuurlijk ook,

Een uitgebreidere handleiding dan
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Mapnik en dan het onderdeel
osm2pgsql heb ik nog niet beschikbaar. Ben er overigens al wel mee bezig.

Tot op heden maak ik gebruik van Milo's WMS server in combinatie met een
WMS van Rijkswaterstaat.
<http://www.xs4all.nl/~ppeterse/openstreetmap/index.html>

Zowel Milo's WMS als Rijkswaterstaat ondersteunen volgens de XML
EPSG:28992
<http://www.mapserv.nl/cgi-bin/mapserv.exe?map=E:\mapconfig\osm.map&VERSION=1.1.1&REQUEST=GetCapabilities&SERVICE=WMS>
<http://www.rijkswaterstaat.nl/services/geoservices/basispakket/nationaalwegenbestand?VERSION=1.1.1&REQUEST=GetCapabilities&SERVICE=WMS>

Maar als ik de eigenschappen van een plaatjes vanuit mijn voorbeeld
OpenLayer pagina opvraag staat er: SRS=EPSG%3A4326

Met als resultaat een "plat" samen gedrukt Nederland.

Alvast bedankt.

Peter.

Milo van der Linden skype: [EMAIL PROTECTED]@[EMAIL PROTECTED]://www.3dsite.nl

De informatie in dit bericht reflecteert mijn persoonlijke mening en niet die
van een bedrijf of instantie. Aan de informatie kunnen geen rechten worden
ontleend. Indien dit bericht onderdeel is van een forum, mailing-list of
community dan gelden automatisch de bij het betreffende medium behorende
voorwaarden. The information in this message reflects my personal opinion and
not that of a company or public body. All rights reserved.If this message is
contained in a mailing-list or community, the rights on the medium are
automatically adapted.