Ik heb zojuist met mijn gemeente (Leidschendam-Voorburg) gebeld over het
GBKA/GBKN, de gemeentegids viel op de mat. Een van onze deelgemeenten
rekent 2000 of 20000 als basiskaart voor de gemeente Voorburg. Met
daarbij 7000 euro per jaar als updates voor kaarten.

Dit is ondergebracht bij het kadaster. Interessant aan dit verhaal is
dat volgens deze ambtenaar de kaarten daarna wel doorverkocht mogen
worden.  Het GBKN (zie website gbkn.nl) zijn allemaal enorm kleine
clubjes, die wellicht door samenwerking veel verder kunnen komen.

Of dit iets is waar OpenStreetMap NL in kan/moet stappen weet ik niet,
maar gezien de licentie gelden die worden lijkt het me interessant om
eens te kijken wat al die kleine stichtinkjes nu eigenlijk uitvoeren.

Ik heb daarnaast gebeld met Adrie Noorlander van het Kadaster/GBKN, het
verschil met het NWB is dat het NWB wegen beslaat en het GBKN bebouwing
(20cm precisie in steden, 40cm in het buiten gebied). Het GBKN is zowel
ingemeten als ingetekend.

Als we realistisch kijken naar wat ze leveren zouden we dus op basis van
bijvoorbeeld Yahoo data of oudere luchtfoto's iets kunnen doen wat voor
een eindgebruiker die geen perfecte kaart nodig heeft. De vraag is
zouden we naar een dit detail niveau willen als OpenStreetMap :)

Nogsteeds blijft dan voor ons 'updaten' een verhaal appart, want zolang
we dit handmatig doen... kost dat tijd.

Stefan