Stefan de Konink schreef:

> Gelukkig hebben we Henk, en ik heb zeker vertrouwen in zijn oogje in het
> zeil houden :)
>

> Stefan

De licentie is hot! Laat ik daarmee beginnen.
Inhoudelijk over de licentie kunnen jullie op de wiki lezen.

In hoofdlijn: Het gaat OSM over de data. Wij hebben vrije geo-data.
Wanneer je daar leuke plaatjes mee maakt: succes! Het plaatje sec hoeft
niet onder dezelfde licentie vrijgegeven te worden. Echter, wanneer je
de data verrijkt (enkele wegen toevoegd, aanpast, etc), dan moet die wel
vrij beschikbaar zijn (het attribution deel zoals we dat al in de
huidige licentie kennen).

Het doel is om met ingang van het nieuwe jaar de nieuwe licentie van
kracht te laten zijn. Daarover zal de komende tijd uitgebreid worden
gecommuniceerd. Je zult gevraagd worden of jouw bijdragen overgezet
mogen worden naar de nieuwe licentie. Indien je niet akkoord gaat, zal
jouw bijdrage uit de database gehaald worden. Dit alles even kort door
de bocht.

Deze licentie-migratie wordt een 'hell-of-a-job'. Binnen de Foundation
is een breed gedragen consensus dat die migratie er wel moet komen omdat
de huidige licentie teveel problemen gaat opleveren in de (nabije) toekomst.

Alvast een tip: controleer of je inlognaam om bij de kaart te kunnen
komen (dat e-mailadres dus) nog steeds een geldig mailadres is. Je
krijgt hierop namelijk binnenkort wat mail.

Om het helemaal mooi te maken: ik ben opgezadeld om enkele use-cases te
maken hoe om te gaan met de nej-zeggers.

Ik denk dat het ook goed is om een licentie-party te gaan organiseren
waarin we hierover face-to-face dieper op in kunnen gaan: wat houdt de
licentie in en waarom is het nodig. Dat soort zaken. Is hier behoefte
aan? Zo ja, dan ga ik die organiseren.

.... bedenk ik me nu ineens: het lijkt me een interessant onderwerp om
op de OSM-dag in Baarn ook even een sessie over te hebben; over de OSM
licentie.

Ik zou zeggen: meer hierover op de OSM-dag!

Groet,
Henk Hoff