Stefan de Konink wrote:
> Even quoten in andere volgorde:

> Dat was ook direct de hele insteek, het is complementair aan
> OpenStreetMap. Waar de wijzigingen worden ge'acked. Net als in ieder
> open source software project.

> Het verhoogt de kwaliteit in zijn algemeenheid. Ik vraag me dan ook af
> of het niet beter een enorme revisie tool? Maar ik wil 'wars'
> verkomen... dus juist mensen laten samenwerken in plaats van 'ik ben het
> hier niet mee eens en revert het maar weer'.

Ga je nu niet wars verschuiven van de database naar personen
rechtstreeks toe? Ruzies over mogelijk dictatoriaal gedrag zijn zeker te
verwachten als je ziet hoe het op forums werkt enzo. Ook het 'benoemen'
van moderators vind ik een lastig probleem: wie, wanneer, door wie...

> Als ik software maak doe ik exact hetzelfde. Ik vind dat leven en dood
> genoeg afgevangen door de GPL, eerste paragraaf. Maar ik wil wel streven
> naar perfectie, en wil de tools hebben die daad waarborgen! (Ik zou iets
>  willen kunnen controleren van dag X tot dag Y en zien binnen m'n editor)

Ok, als je de kaart wilt vrijgeven onder voorwaarde dat er geen
verantwoordelijkheid wordt genomen, prima. Maar is dit voldoende voor
het voorbeeld: de ambulance? Zouden zij dan voor OSM kunnen kiezen want
dat zijn de dingen die Geert noemde toen hij het over moderatie had.
Oftewel de Pro kaart is gewoon OSM maar dan met 1 extra check...

> Wanneer ben jij voor het laatst op Wikipedia geweest? Daar is zeker geen
> anarchie en wordt alles gewist wat niet onderbouwd is!

Dan heb je het vooral over actuele en/of gevoelige onderwerpen (in OSM
taal: Cyprus). Er zijn daar echt niet genoeg benoemde moderators om van
elk onderwerp genoeg te weten om de onzin eruit te filteren. Op die
pagina's vindt moderatie ook plaats door gebruikers op basis van
gelijkheid (in OSM taal: lutjebroek).

> Ik ben het *volledig* eens met redelijke data is beter dan geen data.
> Maar ik zou graag iemand de mogelijkheid willen geven tot verificatie,
> en het markeren van wijzigingen...

Verificatie kan al met een GPS of satellietbeelden en het markeren van
wijzigingen kan met de ItoWorld tool of OpenStreetBugs. Of begrijp ik je
  hier niet?

> Revert is 'te makkelijk' (als zijnde oplossing van het probleem), dat
> zou slaan op wijzigen van data niet op nieuwe invoer. Danwel het slopen
> van een stukje. Momenteel is er alleen een undelete functie en kan het
> dus alleen meer bagger worden.

Toch wordt de kaart alleen maar beter ondanks dat er ergens wel eens wat
geprutst wordt. Ik heb ook wel eens een edit van iemand terug gedraaid
en iemand ook wel van mij maar dat is heel erg sporadisch (niet relevant
weinig). Door de vele peer reviews die de kaart nu al krijgt zouden veel
eventuele nieuwe fouten vrij snel weer opgelost worden. Ik meen ook dat
de nieuwe API meer mogelijkheden met betrekking tot history zou geven.

> Als ik je nu vertel dat je bij curve fitting slecht 'virtuele' puntjes
> zou hoeven zetten op een kruispunt (op de manier dat aangeeft dat twee
> curves elkaar op dat punt kruisen of juist niet), wordt je dan wel warm?

Ja, wel wat warmer maar wat nu als een fietspad vlak naast een drukke
weg ligt dan krijg je uiteindelijk een grote bos stippen waarvan ik met
het oog geen pap kan maken. Wellicht dat software toch nog iets kan met
de verdeling en er een parallelweg in kan zien...

> Nee. Ik wil dat de tracen die beschikbaar zijn voor een bepaalde weg
> automatisch kunnen worden gebruikt om een perfectere ligging van een weg
> te bewerkstelligen (mapgenerator algoritme). Dus is er data van drie
> ritten beschikbaar is het dus mogelijk om aan te geven wat de foutmarge
> is op basis van het gemiddelde. De lokale foutmarge per weg zou alleen
> beschikbaar zijn met DOP waarden, zijn die niet beschikbaar dan neem je
> toch 'gewoon' de GPS foutmarge, probleem opgelost...

Stel dat een weg langs een enkel hoog gebouw loopt dan kunnen veel
traces een slinger krijgen waardoor het lijkt dat de weg ergens anders
loopt. Geen idee of deze afwijkingen uitdempen naar mate er meer traces
zijn maar anders moet er toch weer handmatig een stuk weg aangelegd
worden. Je gaat er in dit model dat 'domme' traces beter zijn dan het
map werk van mensen, ik zou graag een paar voorbeelden willen zien dat
dit aantoont (en ook een aantal waarin dit juist blijkt niet te werken).

> Dit is de insteek, met 'inhouse' OSM tools die het voor een aantal
> mensen eenvoudig maken om versie beheer te doen of aan te geven dat aan
> een bepaalde weg nog werk is.

Wat bedoel je hier met 'een aantal'? De moderators?

Ik zeg het misschien niet helemaal goed maar zie in jou uitleg een
heleboel werk om gewone mappers deels uit het map proces te halen zonder
daar gegarandeerd (en veel) betere kaarten voor terug te krijgen. En ook
een signaal naar de gewone mapper dat deze gewantrouwd (ok, wellicht
overdreven) wordt.