He Skywave,
dank, ik was hier ook niet goed bekend mee...

Ik krijg echter een flink grotere boundingbox binnen, en wanneer ik die
laad in qgis (met osm plugin), dan verslikt die zich nogal in wegen die
noden bevatten die blijkbaar niet in de file zitten (verwacht ik), na
het handmatig verwijderen daarvan heb je dan zoiets:
http://www.duif.net/osmgemeentegrenzen.png

Nu lijkt het me al een tijdje een mooi idee om vanuit osm eenvoudig een
gemeentegrenzen kaart te extraheren (a la de gegeneraliseerde cbs
dataset, maar dan niet gegeneraliseerd en 'vrij'). Zodat je bijvoorbeeld
daarmee eenvoudige aanklikbare html-imagemaps van gemeentes of
provincies kunt maken ofzo. Of zoiezo komt een gemeentekaartje nogal
eens van pas...

Ik heb hier ook een 'oude' osm-postgis dump, maar als ik daarvan de
polygons bekijk, dan zie ik dat er veel 'gemeenten' ontbreken (invalid
polygons ofzo?): http://www.duif.net/oudepostgis.png ? Ik zal eens een
recente dump inlezen ...

Wie heeft er zin om eens zoiets op te pakken met mij?
Ik stel me zo voor dat de eenvoudigste (?) weg is:
- dump inlezen in postgis
- view op admin_level=8
- eventuele invalid polygons in osm fixen en opnieuw in postgis inlezen
- vanuit postgis of ogr2ogr een shape-export maken

Iemand een eenvoudiger idee?

Een belangrijk probleeem waar ik nog mee zit (er is al eerder over
gesproken in de lijst):
- het de zee/water inlopen van gemeentegrenzen.
Voor een realistische nl-gemeentekaart is het mooier als de grenzen op
het land blijven....

dat is natuurlijk wel met de hand te fixen (yahoo-images eronder oid?).
Maar wil je dat?
Wil je eigenlijk ook niet de 'oude' grenzen behouden/bewaren?
En zo ja, wil je dan 2 admin_level=8 'lagen'? eentje als 'landgrenzen'
en een als 'xxx-grenzen'?

Wil iemand hier eens op schieten? In navolging van bijvoorbeeld
http://download.geofabrik.de/ kunnen we dan bijvoorbeeld goede
gemeentegrenzen-shapes 'aanbieden'. En daarna de postcode (pc6)
polygonen ;-)

Groet
Richard Duivenvoorde