Disclaimer:
Ik heb me nog niet echt georienteerd op de nieuwe licentie maar draag
OSM een groot hart toe. Heb dus geen duidelijk idee van de implicaties
en redenen om te switchen of alles te houden bij wat het is. Het zou
zonde zijn als voor- en tegenstanders het project gezamelijk weten te
frustreren. Niet alleen raak ik mijn persoonlijke verslaving (je kunt
minder gezonde hebben!) kwijt maar de wereld ook een project dat
dezelfde impact kan hebben als bijv. wikipedia.

On topic:
Als reaktie op Henk's uitleg een paar vragen:
- De data heeft een CC-by-SA licentie, waardoor ik zelf de baas ben over
(eigenaar van) mijn contributies. Hoe kan OSMF dan beslissen om voor een
andere licentie te gaan en mijn data te verwijderen als ik niet akkoord
ga? Heeft dat puur met het eigendom van de database server van doen?

- Als iemand niet akkoord gaat en zijn data + vervolg wijzigingen
verwijderd wordt en delen van deze vervolg wijzigingen zijn van mij, kan
ik dat op een bepaald moment ook gaan zien? Of krijg ik een lijst van
ways en nodes die hierbij betrokken zijn? Het lijkt me namelijk handig
zo'n lijst te hebben om later nog eens die plek op te zoeken om te
kijken of de verwijderde data opnieuw aangemaakt kan worden.

Verder vind ik dat Stefan her en der interssante punten heeft: Steve
Coast, voorzitter van de OSMF en lid van de licentie commissie is
ondertussen baas van Cloudmade en Andy Allan, die ook in de licentie
commissie zit, werkt aldaar. Zodra er dus sprake is van licentie
problematiek rond commerciele toepassingen en twee commissieleden die
daarover besluiten en adviezen moeten geven zijn werkzaam bij een
bedrijf dat nauw verbonden is met de door de licentie beschermde data,
ontstaat voor buitenstaanders als snel een nare bijsmaak. De matige
terugkoppeling naar de community helpt daarbij ook niet, mensen krijgen
het gevoel van achterkamertjes politiek. Dit alles is zeer belangrijk
voor mensen die tot in hun DNA doordrongen zijn van o.a. OpenSource,
fijn gevoel voor onrecht, noodzaak voor vrijheid van data etc. Vanuit
deze gevoelens is OSM namelijk onstaan.

Hierbij moet natuurlijk niet onvermeld blijven dat Steve Coast en Andy
Allen in het verleden ontzettend veel voor OSM betekend hebben. Ook vind
ik de antwoorden op de FAQ geruststellend, behalve dat na de wijziging
je in moet loggen om de planet te kunnen downloaden. Maar ik begrijp dat
het een gevolg is van het 'contract' deel van de licentie maar vervelend
is het wel.

Tot slot vraag ik me ook af of de nieuwe licentie OSM veel interessanter
maakt voor commerciele bedrijven. De gelijk blijvende eis dat deze hun
data ook vrij moeten geven als ze deze intern vermengen met OSM's lijkt
me daarvoor een veel te grote bottleneck. En dus onstaat de vraag waarom
we dan nog moeten overstappen.