++ 29/05/09 08:55 +0200 - Rejo Zenger:
>Arnoud Engelfriet heeft een artikel op zijn website gezet over de
>licentie van OSM. De vraag die hij stelt is:
>
>  Is er voldoende sprake van een werk met een eigen en oorsronkelijk
>  karakter dat het stempel van de maker draagt (en, in het verlengde
>  daarvan, is de verzameling van het getagde punten en lijnen wel
>  auteursrechtelijk beschermd)?

Mij verbaast het dan weer een beetje dat een dergelijke posting op deze
mailinglist geen enkele reactie teweeg brengt. Het verbaasd me, omdat
het "probleem" dat Arnoud noemt, toch een belangrijk element van OSM
raakt.

Want wat als het eens voor een rechter komt en de rechter echt oordeelt
dat OSM geen auteursrechtclaim op de data kan leggen? Voor mij is de
BY-SA licentie een belangrijk element voor de energie die ik in OSM
stop.

En praktischer... waar ik minder dan een maand geleden nog een opmerking
maakte over de eigenaarsclaim in de footer [1], zou deze tekst mogelijk
sowieso al heel anders moeten zijn. In het hypotetische geval dat Arnoud
en enkele van de commenters gelijk hebben, zou een dergelijke claim
alleen op kunnen gaan voor degene die de CSS file tikt.

Hoe zien jullie dit?

[1]
http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-nl/2009-May/008981.html

--