++ 15/06/09 13:37 +0200 - Hay (Husky):

>Desondanks: goed initiatief om de database vrij te maken, zodat we
>eindelijk eens af kunnen van dat gekke register dat dicht gaat om
>middernacht.

Ik weet niet helemaal zeker wat je onder "vrij maken" verstaat, maar het
openkvk.nl project maakt geen data "vrij" in de zin dat het opeens onder
andere gebruiksvoorwaarden beschikbaar komt. Het maakt de data misschien
anders beschikbaar dan het nu is (anders qua vorm, anders qua periode
van beschikbaarheid), maar het verandert niets aan de aard van de data.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld de wetteksten is de inhoud van het
Handelsregister niet vrij van auteursrechten, denk ik. Wetteksten mogen
door iedereen gepubliceerd worden, zonder dat je daarvoor toestemming
moet hebben. Bij dit register ligt dat denk ik anders.

Daarnaast, je publiceert mogelijk persoonsgegevens. Ik denk (weet dat
niet zeker, ik ben geen jurist) dat indien het vestigingsadres van een
kleine ondernemer overeenkomen met zijn NAW gegevens van zijn woonadres,
deze vestiginggegevens als persoonsgegevens aangemerkt kunnen worden.
Die mag je niet zomaar publiceren.

--
Rejo Zenger . <r...@zenger.nl> . 0x75FC50F3 . <https://rejo.zenger.nl>
GPG encrypted e-mail prefered.