Hi,

Zie mijn posting van een paar minuten geleden voor de context...

Een paar van de doelen die ik mezelf zou zetten zijn het verhogen van
gebruiksgemak, het verhogen van de herkenbaarheid en het verbeteren van de
bekendheid van OpenStreetMap. Belangrijke middelen daarvoor zijn, IMHO, een
interface die eenduidig en uniform is, die de gebruiker met een beperkt aantal
heldere stappen de informatie die gebruiker wil teruggeeft en die "correct" is.
Een praktisch voorbeeld?

Het hoofscherm is een half-transparante kaart, beeldvullend. De kaart toont de
regio van de bezoeker (zoals nu ook al gebeurt). Over de kaart ligt een strook
met opties voor gebruikers (grote, duidelijk herkenbare iconen). De voornaamste
opties zijn de routeplanner, de POI's en de embedder. Er onder in het klein een
regel met een link naar de opties voor "extra's" en een link naar een pagina
met informatie over de licentie.

De drie grote opties zouden min of meer heilig moeten zijn. De drie opties
moeten zo gekozen worden dat nieuwe modules onder een van deze drie (plus een)
categorieen past. De drie opties:

Een routeplanner voor voetgangers, fietsers en automobilisten. De gebruiker kan
op meerdere manieren een route samenstellen. Dat kan gebeuren door een tweetal
punten aan te wijzen en de korste of snelste weg te genereren, Dat kan door
gepreparereerde routes te bekijken en selecteren (fietsroutes, wandelroutes,
etc).

De POI's. De gebruiker geeft zijn locatie op (bij een mobiele toepassing zou je
dat automagisch kunnen bepalen) en kan vervolgens opvragen waar de
dichtsbijzijnde pinautomaat, brievenbus of moskee staat of waar, in een
bepaalde regio, de supermarkten of de op zondagochtend geopende bakkers te
vinden zijn.

De embedder stelt een eindgebruiker in staat om met een paar eenvoudige
handelingen een kaart op de eigen website te plaatsen. De gebruiker moet een
track bestand kunnen opgeven, of zelf punten kunnen aanklikken. De gegenereerde
code moet volledig zijn. De gebruiker kan dus aan- of uitvinken of een grote of
kleine navigator gewenst is en de licentie wordt automagisch goed getoond. Denk
niet alleen aan websites, maar ook aan bijvoorbeeld presentaties (markeren van
een polygoon area en dat als jpg kunnen opslaan voor gebruik in Keynote).

De "extra's" zijn functies die voor de normale gebruiker niet meteen interesant
zijn, maar die we wel makkelijk kunnen bieden op basis van de beschikbare
dataset. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het tonen van alle soorten grenzen
(gemeente, land, waterschap, wijk, provincie, etc), maximum snelheden, het
overnemen van kaartmateriaal op een GPS en zaken die voor mensen die
profesionele GIS'ers interesant zijn.

Als een gebruiker een van de opties geselecteerd heeft, wordt de beeld-
vullende kaart op de achtergrond op de voorgegrond getoond en is er een aan de
zij- of onderkant een uitschuifbaar menu met de opties en functies. De functies
moeten elk intuitief, aantrekkelijk,

Ik heb genoeg ideeen voor het uitbreiden hiervan. Als de basis er eenmaal is,
kunnen we denken aan onder meer mobiele toepassingen (op je PDA zien welke
kroegen er allemaal in de buurt zijn), grote winkelketens krijgen een icoontje
voor hun winkel op voorwaarde dat ze een lijst van alle vestigingen geven,
combineren met wegwerkzaamheden, gebruikers kunnen fouten melden (vergelijk
OSB), gebruikers kunnen een account aanmaken en vaste locaties bookmarken.

Omdat Nederland betrekkelijk compleet is, zou het project wat mij betreft zich
in eerste instantie vooral op de Nederlandse situatie moeten richten. De
bovenstaande modules kunnen nu al zo veel als mogelijk met de internationale
situatie indachtig geschreven worden. De code moet in het engels, waar mogelijk
overeenkomen met de terminologie van OSM, vertaalbaar en modulair zijn.

Uiteraard heb ik nog veel meer ideeen over hoe een en ander ingericht zou
kunnen of moeten worden, maar dat alles hier spuien lijkt me zinloos. :)

Dit moet ik kunnen maken - maar ik kan het niet alleen. Ik ben geen web
developer, geen OSM deskundige, geen usability expert. Ik kan wel *wat*.  De
vraag is vooral, wie wil en kan hier aan meewerken?

--
Rejo Zenger . <r...@zenger.nl> . 0x21DBEFD4 . <https://rejo.zenger.nl>
GPG encrypted e-mail prefered.