> Een routeplanner voor voetgangers, fietsers en automobilisten. De
> gebruiker kan op meerdere manieren een route samenstellen. Dat kan
> gebeuren door een tweetal punten aan te wijzen en de korste of
> snelste weg te genereren, Dat kan door gepreparereerde routes te
> bekijken en selecteren (fietsroutes, wandelroutes, etc).

Op zich ben ik het met je eens dat OSM veel te gefragmenteerd is.

Maar wat ik zelf als een veel groter probleem zie is dat veel van de
onderliggende infrastructuur nog in de kinderschoenen staat.

Mijn ervaring is dat op OSM gebaseerde routeplanners gewoon speelgoed zijn.
Heel leuk speelgoed, maar zeker niet betrouwbaar genoeg voor de gemiddelde
consument.

Hetzelfde geldt voor de database: het is een enorme brei met data waar je maar
moeilijk wijs uit wordt. Hoe meer POI's er in een gebied te vinden zijn, hoe
moeilijker het wordt om in JOSM (maar ook via de data layer van de website)
te begrijpen hoe de wereld in elkaar zit.

Het lijkt me heel goed om na te denken hoe OSM zo toegankelijk mogelijk
gemaakt kan worden. Maar ik denk ook dat het belangrijk is om aan een groot
publiek alleen die delen van OSM te laten zien die echt heel goed zijn.

Om een voorbeeld te noemen, ik ben blij met de ANDNAV2 navigatie software
voor de Android. Het is, in ieder geval van wat ik gezien heb, de beste route
software voor OSM.

Maar in vergelijking TomTom is het gewoon helemaal niets.

> De embedder stelt een eindgebruiker in staat om met een paar
> eenvoudige handelingen een kaart op de eigen website te plaatsen.
> De gebruiker moet een track bestand kunnen opgeven, of zelf punten
> kunnen aanklikken. De gegenereerde code moet volledig zijn. De
> gebruiker kan dus aan- of uitvinken of een grote of kleine navigator
> gewenst is en de licentie wordt automagisch goed getoond. Denk niet
> alleen aan websites, maar ook aan bijvoorbeeld presentaties (markeren
> van een polygoon area en dat als jpg kunnen opslaan voor gebruik
> in Keynote).

Ik denk dat dit in ieder geval een goed punt is. Zeker in Nederland is de
kaart van OSM erg goed. Hoewel er waarschijnlijk eerst wel eens door een
Nederlandse grafisch ontwerper naar het kleur gebruik gekeken moet worden.

Zelf heb ik m'n eigen scripts (zie bijv.
http://stereo.hq.phicoh.net/biking/maps/2009-06-20.shtml
voor het resultaat), maar het zou beter zijn als iedereen gemakkelijk zo'n
kaartje zou kunnen maken.