Sybren A. Stüvel wrote:

> Ik zie geen stadsgrenzen, alleen gemeentegrenzen. Er zit bijvoorbeeld
> geen lijn tussen Amsterdam en Durgerdam, of tussen Durgerdam en
> Holysloot. Dit zijn echt losse plaatsen, en horen niet bij de stad
> Amsterdam. Toch vallen ze in het gebied gemarkeerd met een groene lijn
> en het label "Amsterdam", omdat ze wel bij gemeente Amsterdam horen.

Ik wilde hier al een heel epistel gaan schrijven, maar:

> Teminste, dat dacht ik - tot ik eens wat harde feiten er bij wilde
> pakken om mijn gelijk te bewijzen. Toen bleek ineens dat Landelijk
> Noord wel degelijk onderdeel uitmaakt van de stad Amsterdam[3]

Je hebt dus zelf al de info gevonden. De gemeente Amsterdam bestaat uit
2 woonplaatsen: Amsterdam en Amsterdam Zuid-Oost. Wat de gemeente verder
ook binnen haar gemeentegrenzen uitvogelt met deelgemeentes/stadsdelen
of wijken of wat dan ook, dat worden dan geen place=city of place=town
gebieden.

> Toch ben ik niet helemaal overtuigd dat de groene lijnen alleen maar
> stads-/plaatsgrenzen zijn. Zo zie je bijvoorbeeld wel Opmeer (een
> gemeente) maar niet Hoogwoud of Spanbroek (plaatsen in die gemeente).
> En Edam en Volendam zijn ook losse plaatsen, maar worden omcirkeld
> door een groene lijn met als label Edam-Volendam.

Niet van elke gemeente zijn de woonplaatsgrenzen bij ons bekend of al
geïmporteerd (door Roeland of mij) of nagetekend (door Eugene). De
groene lijnen zijn gemeentegrenzen (admin_level=8), net als de
bijbehorende groene labels. Als je bv bij Muiden kijkt, en inzoomt, zie
je daar wel de woonplaatsnamen staan.

> Ik stel het volgende voor:

Prima.

--