On Friday 25 June 2010 13:32:27 Stefan de Konink wrote:

> Achja ;) Laten we vooral wijzen op wat PIO's die toevallig worden
> gebruikt om OVChip tarieven te berekenen en toevallig ook haltenummers
> bevatten ;) Of al die edits die op de bestaande bushaltes zone
> informatie zette ;)

<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Guidelines>

1) Is alleen maar een waarschuwing, maar ik kom er later op terug.

2) Licentie zal wel OK zijn. (Hopelijk is dat ook te bewijzen.)

3) Heeft iemand iets gehoord over deze import voordat hij plaatsvond?

4) Weet iemand waar de wiki-pagina voor deze import te vinden is?

5) Dedicated account was blijkbaar niet nodig volgens Stefan.

6) Tag prefix: OK

7) Import gaat zo te zien in delen, dus server problemen zullen er wel niet
zijn.

8)
<quote>
Don't screw up the data!

Do not ignore existing data and import new data over the top. In general it is
a bad idea to put data on top of data ..., but also you must always remember
that existing data may be data that a real user cares about and is
maintaining. You might try to determine this with automated/semi-automated
methods, and treat the existing data accordingly. For example in areas where
real users are working, you might decide to leave the existing data alone.
</quote>

Dat is waar het echt mis gaat. Er is zo te zien geen enkele poging gedaan om
de nieuwe en oude data te integreren tijdens de import. Als dat om één of
andere reden echt allemaal met de hand moet en je wilt je "community"
betrokken houden dan mobiliseer je die mankracht van te voren. Dus niet de
data erin pleuren en hopen dat iemand anders het later nog wel eens een keer
integreerd. (Denk aan punt 1)

Voorbeelden dat dat niet alleen maar dromen is maar ook echt werkt:
* Import bushaltes in Engeland: Gaat per regio en heeft speciale tool om de
data te vinden.
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Naptan>
* Landgebruik import in Frankrijk: Volautomatisch waar nog geen data was.
Hapklare brokken voor de overige gebieden, zodat import en merge meteen na
elkaar kunnen gebeuren.
<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_France/Corine_Land_Cover>

In zekere zin is dit ook wat Ldp nu wel goed aan het doen is met de
herclassificatie van wegen. Eerst een proefrenderer om de resultaten te
bespreken, dan consensus zoeken. Tot slot pas uitvoeren (als de consensus er
is). Dus je "community" betrokken houden kan ook in Nederland.

Ten slotte voor de mensen die denken: Die paar bushaltes....
User:BugBlue is druk bezig met busroutes en alles wat daar aan vast hangt
(zoals haltes). Ik weet niet hoever hij is met de rest van het land, maar de
stad Utrecht en wijde omgeving was volgens mij wel af. Hij kon dat duidelijk
wel: alleen die bushaltes toevoegen die nog ontbraken. Maar nu staan ze er
dankzij Stefan dus allemaal dubbel in.

--
m.v.g.,
Cartinus