Beste OSM collega's

We zijn zo ongeveer op het punt gekomen dan NL

heel redelijk op de kaart staat, en ook de fietspaden voor zover deze

in een knooppuntennetwerk liggen.

Nic Roets heeft een mooie integratie gemaakt van een routeplanner

in de OSM.ORG site ( althans een werkende mockup) en die biedt

legio mogelijkheden om te routen voor auto, vrachtwagen fiets

enz enz kijk zelf  maar.

Als je een leuke fietsroute plant, dan werkt deze router nog niet zo goed.

hij heeft er bijvoorbeeld geen moeite mee om je over een spoorlijn te laten

gaan, en ook komt er soms een stukje snelweg bij kijken.

Kijk goede autoplanners zijn er al. Goede fiets planners nog

niet muv van die provinciale planners van de fietsersbond, maar ik

denk dat die ook nog sterk leunen op de netwerken.

Mijn vraag  aan de NL community is nu of wij het voortouw

kunnen nemen in een stategische aanpak van het NL wegennetwerk

vwb het onderscheid in toegestane voertuigen fietsen, bromfietsen, belastingen
(vrachtwagens)

maar ook hoogtes, breedtes en andere beperkingen.

Ik stel mij voor een leek vriendelijke editor waarin een ieder van een

wegdeel eenvoudig de eigenschappen kan aanpassen, maar ook niet meer dan dat

Die editor moet dan wel de consistentie bewaken zodat alles past.

Een fietspad MOET bijvoorbeeld altijd per fiets bereikbaar zijn vanuit de rest
van de map,

en een eenrichtingsweg moet altijd uitkomen op een wegdeel dat het mogelijk

maakt om door te rijden. Ik denk aan dat soort controles.

Maar ik denk ook aan een planning, NL indelen in vakjes en

mensen als coördinator zich laten verbinden aan zo'n vak om

de mapping te coördineren en wat te supervisen....

Er zijn ook vast nog wel betere ideeen.

Op weg naar een kaart voor iedereen !

Gert Gremmen

Openstreetmap.nl  (alias: cetest)

P Before printing, think about the environment.

<<image001.gif>>

<<image002.gif>>