Heren,

Na de steeds terugkerende discussies over de bronnen waar wij onze gegevens vandaan mogen halen (Welke ik hier niet opnieuw wil oprakelen) ;), heb ik mijn voelsprieten op dat gebied geactiveerd.

Al struinend over de wereld kaart, kwam ik iets merkwaardigs tegen.
Er is zo'n prachtige tool "Geofabrik" die mappen naast elkaar legt. (Dit even voor de nieuwkomers).

Hier twee links die jullie maar eens moeten vergelijken:
- http://tools.geofabrik.de/mc/?mt0=mapnik&mt1=googlemap&lon=43.93779&lat=56.29839&zoom=15 - http://tools.geofabrik.de/mc/?mt0=mapnik&mt1=googlemap&lon=47.89129&lat=56.63807&zoom=12

Beiden zijn steden uit het oostblok waarin kennelijk OSM-mappers van ons aanwezig zijn. Merkwaardig is echter dat Google in de ene stad veel gedetailleerder aanwezig is, terwijl dat de andere stad, niet gek ver van de eerste vandaag, Google slechts weet dat het bestaat.

Vraag is: Waar haalt Google haar gegevens vandaan? Zijn het ook locale freelancers die met een GPS rondlopen?
Erg merkwaardig.
Weet iemand een verklaring voor dit enorme detailverschil?

groet
Robert