Van: talk-nl-boun...@openstreetmap.org
[mailto:talk-nl-boun...@openstreetmap.org] Namens Johan C
Verzonden: donderdag 9 december 2010 1:29
Aan: OpenStreetMap NL discussion list
Onderwerp: Re: [OSM-talk-nl] Licentie - update

Scherpe discussie die zo via de mail wordt gevoerd. Zo verbaas ik me dat het
ene moment het geluid komt dat het proces te langzaam gaat, en korte tijd later
het geluid dat het proces te snel gaat. OSMF wordt naar mijn mening teveel als
zondebok (waarvoor eigenlijk?) gezien. Ook wordt helaas beperkt gereageerd op
de oproep van Henk om argumenten tegen de licentiewijziging te geven. Ik hoop
dat de discussie niet té scherp (lees: persoonlijk/negatief) overkomt bij alle
bijdragers aan en lezers, want dat zou jammer zijn in onze
vrijwilligersbeweging.

Enfin, de bijdrage van een voorstander van de licentiewijziging:

1. Ik ben voor de licentiewijziging en tegen PD op basis van de volgende
argumenten:
a. Naar mijzelf kijkend in de spiegel: toen ik OSM voor het eerst ging
gebruiken heb ik volgens mij blindelings de CT en CC-BY-SA geaccepteerd.
Vermoedelijk had ik hetzelfde gedaan met CT 1.2 en ODbL
b. PD sluit potentiële grote bijdragen uit. Sommige grote bijdragen als die van
AND, Kadaster (wanneer krijgen we de adressendatabase van Nederland :-) en
overheden zullen altijd onder een licentie verstrekt worden omdat bedrijven
niet zomaar gratis gegevens aan concurrenten verstrekken en overheden geen
verboden staatssteun mogen geven aan commerciële bedrijven. Positieve
uitzonderingen zoals 3Dshapes zullen waarschijnlijk uitzonderingen blijven.
c. Persoonlijk weiger ik om gratis te werken voor commerciële bedrijven. Elke
wijziging die ik rechtstreeks via TomTom/Navigon aangeef bij TeleAtlas resp.
Navteq wordt eigendom van die commerciële bedrijven, waar ik vervolgens weer
tegen een fikse betaling een kaartupdate met o.a. mijn gratis wijzigingen kan
krijgen (los van mijn frustratie dat die twee bedrijven zodanig monopolistisch
gedrag vertonen dat ze wijzigingen vaak niet verwerken). Een OSM gebaseerd op
PD houdt in dat zij wijzigingen gratis kunnen verwerken in hun kaarten die
vervolgens duur worden verkocht, en dat zonder enige referentie naar de bron.

2. De CT 1.2 zit, al ben ik geen jurist, best aardig in elkaar. Zo wordt de
OSMF geen eigenaar van mijn wijzigingen maar krijgen ze een licentie van me.
Ook kan OSMF niet zomaar overgaan op een commerciële licentie, omdat 2/3e van
de actieve gebruikers moet instemmen met een wijziging van de ODbL

3. Een paar verbetersuggesties voor de wijziging en @Henk/OSMF de hoop dat die
worden opgepakt:
a. zoals Gert al stelde zouden de termen 'open en free' beter gedefinieerd
moeten worden. Ik heb al teveel wetgeving gezien die geen of slechte definities
bevat. En dat geeft later vaak gedoe omdat alsnog interpretaties gaan
plaatsvinden: 'wat zou die wetgever toch bedoeld kunnen hebben???'
b. de reactietermijn van 3 weken voor een active contributor zou verdubbeld
moeten worden naar 6 weken. Juridisch is 3 weken geen acceptabele
reactietermijn (je zou bijvoorbeeld maar eens met vakantie zijn)
c. het doel van de wijziging is vooral het vervangen van het te slechte
CC-BY-SA. Daarmee is het erg juridisch ingestoken. Op
http://www.osmfoundation.org/wiki/License/Why_CC_BY-SA_is_Unsuitable staat
staat ook een ander (naar mijn mening interessanter) doel in de vorm van een
link naar bedrijven die geen OSM gebruiken omdat CC-BY-SA onvoldoende goed is.
De link verwijst naar 'Free the Postcode'. Zij gebruiken OSM niet omdat 'Free
the Postcode' PD is. Het lijkt me niet dat die situatie gaat verbeteren met
ODbL. Het zou interessanter zijn om te zien als bijvoorbeeld Garmin belooft om
OSM officieel te ondersteunen als ODbL is geaccepteerd. Dat zou een mooi, niet
juridisch, doel zijn van de licentiewijziging.
d. het is jammer dat de 'NEE' knop in kan gaan houden dat data verwijderd
wordt. Er kan een tweede 'NEE' knop bij, die aangeeft dat ingevoerde data
behouden kan blijven. Ook OSM'ers die tegen zijn hebben immers het recht om hun
in OSM ingevoerde data te behouden.
e. ik hoop dat ergens iets ingebakken is dat data van mensen die in het geheel
niet zullen gaan stemmen behouden blijft

Ik hoop oprecht dat mijn bijdrage niet te scherp/persoonlijk overkomt. Volgens
mij hebben we elkaar erg hard nodig om een betere Nederlandse kaart te maken
dan wat enig andere kaartenmaker kan bieden.

Johan