2010/12/8 Henk Hoff <toffeh...@gmail.com>:
> Met alle respect. Dit is een proces wat jaaaaren heeft geduurd. Er zijn
> verschillende polls geweest, die allemaal eenzelfde teneur lieten zien.

polls, waar? Ik ben één van de actiefste mappers in België, en volg
alles zo goed mogelijk op, en ben erin geslaagd dit te missen? Nuja,
't is mogelijk natuurlijk.

> En
> elke keer zijn er weer mensen die wel ergens commentaar op hebben. Kortom,
> wanneer je wacht tot iedereen tevreden is .... tsja ....

Het gaat niet om iedereen tevreden te maken, het gaat om -- al is het
maar het idee van -- inspraak van de community in de beslissingen.

> Trouwens, we stellen de community al maanden de gelegenheid om vrijwillig
> aan te melden voor de CT.

Dat is hetzelfde probleem: er wordt niet gevraagd naar wat de
community vindt. Door de "I agree"-knop in te klikken zit je meteen
onder de nieuwe CT, en er is geen optie om te zeggen dat je liever
niet van de nieuwe CT wil weten.

Het hele idee gaat erom om de mensen eens te laten zeggen wat ze ervan
vinden zonder dat het meteen effect heeft, en dat is niet gebeurd. Ja,
ellenlange discussies op de mailing lists, maar daar doet ook slechts
0.1% van de community aan mee.

> Hoe "meteen de keuze stellen". We zijn erg coulant
> in mijn beleving. Een wijziging van de gebruiksvoorwaarden bij bv ITunes,
> moet je direct accepteren anders kun je niet verder. Wij geven mensen de
> mogelijkheid om te kiezen. Wanneer je niet akkoord gaat, wordt je er nog
> niet direct uit gegooid.

iTunes is een dienst die je krijgt, het gaat hier om mensen die een
heel stuk van hun tijd gegeven hebben aan dit project. Hoe je de twee
kan vergelijken is me een raadsel.

> De komende stap is alleen dat je we je nu om een antwoord gaan vragen. Is
> het ja of nee. Dat je eruit geschopt wordt is nog niet aan de orde. Dat is
> een mogelijke latere stap.

Laat me dan bij deze al voorspellen dat dit niet als een gewone vraag
zal aanzien worden, maar als een dreigement.

> [...]
> doen om het project te killen, maar om het vooruit te brengen. Een juiste
> licentie is daarvoor noodzakelijk.
> Laten we nu niet blind gaat staren op alle mogelijke scenario's waarom iets
> fout kan gaan. Het is net als op een fiets. Op het moment dat je geobsedeerd
> naar een boom zit te kijken, dan rijd je er tegen aan. We hebben binnen de
> werkgroep legio scenario's besproken en bekeken hoe we alle mogelijke
> problemen kunnen tackelen.
> Mijn vraag terug zou zijn: wat weerhoud je op dit moment inhoudelijk?

Inhoudelijk? Niets. Maar mijn gewicht in de Belgische kaart is
redelijk groot. Ik wil mijn beslissing dan ook nemen aan de hand van
informatie over hoe er na het "stemmen" verder beslist wordt. Info die
ik dus niet heb, en waarom ik de dag van vandaag nog steeds niet de
nieuwe CT heb aangevinkt. Ik begrijp dat je niet kan voorspellen wat
er zal gebeuren (tja, de community in haar geheel is ook nooit echt
bevraagd, dus hebben we zelfs geen idee, en de statistieken zoals die
met groene en rode veldjes van wie de nieuwe CT heeft goedgekeurd is
waardeloos zolang de imports daartussen staan). Moest straks blijken
dat de helft van de Belgische kaart zou weggegooid kunnen worden, dan
wil ik mijn gewicht in de data nog kunnen gebruiken, de invloed die
verdwijnt als ik de nieuwe CT nu aanvaardt.

Kijk, ik geloof best dat die LWG en OSMF hier veel werk in gestoken
heeft, maar wat dit onderwerp betreft lijken ze nooit echt goed met de
community overweg te kunnen, wat de weg naar verzuurde reacties uit
die hoek wagenwijd openzet.

Ben