<..wolkjes aan nodes in gebouwen die nergens op slaan...>

Ze slaan uiteraard wel ergens op, want ze bevatten cruciale info: te weten
een adres. En ook nog eens binnen het betreffende pand. Bij het vaststellen
hoe de BAG import zou verlopen is de nodige discussie geweest met de Data
Working Group. Een randvoorwaarde van de DWG is dat het voor beginners
makkelijk moet zijn om met de adressen te werken, ook met Potlatch (1 / 2)
en iD.

Wat voldoet dan precies aan die randvoorwaarde?

- De huidige methodiek sowieso (die is door de keuring van de DWG heen
gekomen).
- Interpolation? Mijn persoonlijke ervaring is dat beginnende mappers
rustig losse POI's aanmaken, terwijl ze dat eigenlijk op de geïnterpoleerde
lijn hadden moeten doen. Dit is dus voor beginners niet makkelijk genoeg.
- Een scheiding met komma's, puntkomma's of een bereik? Zolang het aantal
adressen niet groot is, is het nog te overzien. Ik heb diverse
appartementen geïmporteerd met tientallen adressen. Dat is dan niet
eenvoudig voor een beginner om te splitsen als één van de nodes een POI
moet worden

Voorts hebben we ook nog het probleem dat we in 2D werken. Bovendien is de
vraag waar de adressen horen. Er zijn wat mogelijkheden: de ingang van het
appartementencomplex, de deur van het appartement of op de outline van het
apartement.

Kortom: er is nog geen goede oplossing beschikbaar voor het taggen van
adressen op apartementen. De huidige wolkjes zijn een compromis dat goed
werkt totdat een definitieve oplossing beschikbaar is. Op
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Addresses en
Proposed_Features/Multiple_addresses<http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_Features/Multiple_addresses>
staat