Det där var en bra idé. Jag har iofs lagt hela den aktuella importen i en egen
relation för att hålla isär den. Det gör det lätt att ladda in allt i josm
dessutom. Man laddar ner ett litet avsnitt som man vet innehåller en bit av ett
naturreservat, markerar relationen för naturreservat i länet och väljer att
ladda ner alla delar i relationen i relationens dialogruta.

När det gäller komplicerade områden så har jag tagit ställning i diskussionen
type=boundary vs type=multipolygon. Jag tycker inte att type=boundary tillför
något som man inte kan göra med en multipolygon. Men det beror kanske lite på
hur man definerar boundary. En del tycker att det är "gränsen mellan A och B"
som menas, men det ger i min mening för lite information och är väldigt
beroende
på riktning av sträckor mm för att avgöra på vilken sida om gränsen A eller B
finns. Dessutom säger den bara att omedelbart vid ena eller andra sidan av
gränsen finner man A eller B. Hur långt A eller B sträcker sig finns ingen
information om. Man får titta på när man stöter på andra gränser för att kunna
avgöra detta. Jag tycker att det är mer användbart att se boundary som något
som
avgränsar A respektive B mot resten av världen. Dvs en gräns talar om vad som
finns innuti, "detta är Sverige". Då är multipolygoner verkligen befogade.
Dessutom rendreras båda varianter lika bra som jag kan se det.

Jag har stött på lite patrull vid importen däremot. Tydligen vill mapnik att
man
stoppar gränser i en relation (boundary eller multipolygon spelar ingen roll)
för att de ska rendreras. Detta gör att för närvarande rendreras bara de mer
avancerade naturreservaten, med hål eller uppdelade sträckor, rendreras för
tillfället. De enkla som bara består av en way ritas inte alls ut. Om det är en
bug eller feature vet jag inte. Frågan är hur man ska gå vidare.

/Daniel "bengibollen" Nilsson