Det är ett praktexempel på en superrelation. Den börjar dock gränsa
till att användas som en kategori, vilket relationerna inte är tänkta
att vara.

Att dela in E-vägarna i mindre bitar är inget som helst problem:

E road network är en superrelation som innehåller relationerna E 01. E
02. E 03 .... E 962
E 12 kan sedan göras till en superrelation som innehåller relationerna
E 12 Norge, E 12 Sverige och E12 Finland
E 12 Sverige kan sedan göras till en superrelation som innehåller E 12
Västerbottens län (i detta fall onödigt då E 12 i sin Svenska del bara
passerar genom Västerbotten)
E 12 Västerbotten (om man hade gjort den, i det här fallet skulle det
bli direkt i E 12 Sverige) kan göras till en superrelation som
innehåller E12 Storuman, E12 Lycksele ... E12 Umeå
E 12 Storuman är slutligen en lätt hanterbar relation som innehåller
den del av E12 som passerar genom Storuman kommun.

Som analogi _kan_ man spara varenda fil i sin dator i c:\, men det
blir fasligt oöverskådligt. Så därför gör man en mapp "Program" där
man lägger alla program, och i den mappen hittar man en mapp som heter
"OpenOffice" som innehåller officeprogrammen.

Och precis som OpenOffice bara tillhör en ovanliggande mapp (i vårt
exempel "Program") så kommer våra relationer bara att tillhöra en
ovanstående super-relation.

E4 och E20 var nog tämligen klara en gång i tiden men verkar ha
(oavsiktligt antar jag) raderats av WingedStone. Hade vi använt
superrelationer hade det bara vara att ta relationerna för varje län
och sätta ihop dem till en ny E 4 Sverige, men nu måste vi sätta ihop
vartenda vägsegment från Haparanda till Helsingborg.

/Konrad