2011/7/25 Andreas Vilén <andreas.vi...@gmail.com>:
> Det är mycket lättare att redigera ytor som sitter fast i vägar numera
> när man kan mittklicka i Josm.

Vad jag vet så har man kunnat mittklicka i Josm åtminstone sedan
2008/2009 (eller tidigare, men det var då började engagera mig i OSM).
Men det är fortfarande besvärligt att jobba med ihopfogade landuse och
highway. Och det finns ju ingen logisk koppling dem emellan! Den enda
fördelen är att mapnik renderar snyggare kartor, då det inte blir
någon vit fläck mellan highway och landuse.

> Jag har förstått att det är två olika
> skolor men jag har en känsla av att den som förespråkar att rita i
> vägarna har övertaget. "landuse=highway" är nog ingen bra idé,
> eftersom det är bättre att använda breddvärdet för att definiera hur
> bred en väg är.

Att ha en width-tagg på vägarna låter inte speciellt genomtänkt, Dels
så skulle man vara tvungen att stycka upp vägen i mindre bitar varje
gång bredden ändras och det är inte speciellt önskvärt. Dels så för
att få det rätta värdet borde man väl i princip vara ute med måttband,
medans en landuse=highway polygon lät kan ritas ifrån en satelitbild.
Men och andra sidan man kanske inte behöver ha en landuse-polygon på
100% av världen.

/Markus