Från: Erik Johansson <erjo...@gmail.com>
Till: talk-se@openstreetmap.org
Skickat: onsdag, 28 september 2011 12:49
Ämne: [Talk-se] Orter i Norrland

Jag har länge retat mig på att man inte ser stadsnamn i norr eftersom
man måste zooma in så långt för att se dessa,  vilket gör det svår att
"surfa runt" på kartan. Är det någon som har upplevt samma problem?
Problemet beror till viss del att avstånden blir så pass mycket större
ju längre norr ut man kommer på jorden, på grunda av hur kartan ritas,
men också att det bor i snitt 4 invånare per km².

För at belysa problemet:

Hitta små orter som Ljungdalen norr om Funäsdalen på denna karta:
(eller varför inte någon av de kända skidorterna)
http://www.openstreetmap.org/?lat=62.851&lon=12.792&zoom=12&layers=M

Hitta större orter som Östersund, Hudiksvall, Solleftå, Kramfors,
http://www.openstreetmap.org/?lat=62.29&lon=15.23&zoom=8&layers=M

En lösning är att ersätta alla place=* med place=city, beroende på
området omkring. Det s

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:place

--
/emj