Hej. Jag som är nybörjare på OSM-arbete håller på att mappa byn där jag bor. Bara det känns som ett stort jobb eftersom man ju kan göra det i princip hur detaljerat som helst. Det gör jag visserligen inte än, men jag satsar på vägar/stigar, ytor och viktigare POIs.

Jag efterfrågar lite knep för att mappa bäckar. Det går ju inte att promenera i bäcken för att få ett spår! Någon som har några erfarenheter av detta?

Finns det några knep för att mappa områden? Jag tänker tex på när jag utmed en gata ser att det är hus med trädgårdar, men bakom dessa är det skog. Hittills har jag gjort detta ungefärligt och uppskattat trädgårdens djup. Men det kanske finns några smarta knep att ta till här med?

Eller för (större) byggnader? Finns det några bra knep för att få fram positioner för hörnen utan att gå ett varv utmed husväggarna? Det är ju inte alltid möjligt att göra så. Eftersom jag bor på en mindre ort känns det dessutom som folk kanske kan bli lite misstänksamma om jag ska stryka utmed husväggar och trädgårdar! :)

Mvh & trevlig lördagkväll.
Christian Asker