Hej och välkommen till OSM!

Har du tur bor du på ett ställe där Bing har högupplösta flygfoton, och då
kan du med JOSM (och jag antar även Potlatch) markera bäckar, skogar och
byggnader från flygbilden. (Bing har gett tillstånd för OSM att traca deras
flygfoton.) Kolla dock mot befintliga GPX-spår för vägar (OBS! Det måste
vara flera spår på samma väg för att man ska kunna vara säker) att kartan
inte är förskjuten åt något håll.

Annars är väl lämpligaste sättet att markera en bäck att gå bredvid den och
sedan förskjuta den en bit, alternativt gå längs båda kanterna och rita
bäcken mitt mellan spåren.

Konrad