Ja, skillnaden är att coastline gör att själva bakgrunden på kartan ändras.
Om man har en tillräckligt stor sjö så att ingen "kustlinje" av den
ryms i en renderingsenhet så kommer det ju inte att bli "sjö-färg"
där, eftersom renderaren inte vet att det är sjö där, eftersom
polygonen inte finns med i datan.

Därför har man coastline. Och det är anledningen att man använder den
för stora sjöar.

Hälsningar Martin