Den 15 maj 2012 18:21 skrev Robert Helgesson <rob...@rycee.net>:
> Bra initiativ!

> Jo, tycker det är bra att modifiera wikin att vi kan hålla reda på
> vilka rutter som konverterats. Jag föreslår dock en alternativ modell
> där vi utnyttjar den befintliga relationen som type=route_master i det
> nya systemet. Då slipper man ändra referenser till den gamla
> rutt-relationen överallt och dessutom bryts inte relationens historia
> i OSM-databasen. Vilka relationer som konverterats kan man hålla reda
> på i tabellen på wikin med hjälp av en kolumn "Konverterad till P-T"
> som innehåller ett 'x' ifall någon har uppdaterat denna relation till
> [...]

Sant (synd bara att jag skapade min första routemaster för två timmar
sen och den redan fanns som gammal relation :( ). Och istället för din
x-ruta skulle jag sätta 0-100% för att visa att det arbetas på
relationen innan den är klar. (behöver jag förtydliga? min hjärna vill
inte vara med just nu och jag har svårt att uttrycka mig).

> Kan vara användbart men är tveksam till att man i alla fall kan
> bestämma giltighetstid. Men i det fall det går så är jag för att ta
> med sådan information.

Skulle nog säga att för lokaltrafik så finns detta alltid. Tidtabeller
gäller alltid under en viss förutbestämd period (Iallafall Västtrafik
och jag skulle vara förvånad om det inte gällde alla lokaltrafiksbolag
i sverige). Så skriv sista datumet för den giltighetstiden i rutan.
Detta gör att en ny kartläggare kan se om han eller hon (nej tänker
inte använda hen ;) ) behöver/kan göra något med den. Om tex någon
2016 kollar och det står 2012 på alla i sin stad kan det ju vara behov
att se över detta även om det står 100% på allt, står det 2016 och
100% på allt kan man ju lägga energi på annat. Står det 2015 kan man
se om det finns någon text på hemsidan vad som ändrats i lokaltrafiken
sedan senaste tidtabellsbytet (på västtrafik brukar det stå om de drar
om någon linje mellan tidtabellsbyterna) om enligt dem inget ändrats
kan man bara uppdatera wikin med 2016.

MvH Thod