Claes Schibler, en gammal bekant från Projekt Runeberg, har
scannat Generalstabskartan på en A3-scanner. Eftersom bladen
är större än A3, har jag lite pyssel med att klistra ihop
delbilderna. Men några är redan klara. Jag börjar sätta mig
in i vilka varianter som finns. Sedan tidigare finns det ju
bilder hos Stockholms universitet, men det är inte exakt
samma urval av blad och inte heller samma tryckningar.

Ett blad som kommer nära är nr. 6 Christianstad, där
Stockholms universitet har scannat en tryckning från 1874,
nu uppladdad här,
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Generalstabskartan_s%C3%B6dra_6_Christianstad_1874.jpg

Medan Claes har scannat en tryckning från 1876,
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Generalstabskartan_s%C3%B6dra_6_Christianstad_1876.jpg

Det som uppenbart skiljer är texten "Litografiskt Öfvertryck"
nere i högra hörnet. Men är det några detaljer i kartan
som skiljer? Någon ny järnväg som blivit inritad 1876, men
som saknades 1874?

Har vi några verktyg för att diffa två bilder? De har ju
olika skala (400 resp. 600 dpi) och olika färgbalans, där
Claes inscanning visar hur gulnat papperet är.

--
  Lars Aronsson (l...@aronsson.se)

  Wikimedia Sverige - stöd fri kunskap - http://wikimedia.se/

  Projekt Runeberg - fri nordisk litteratur - http://runeberg.org/