Vattenlinjen av Hammarsjön precis öst om Kristianstad skiljer sig också
mellan de båda kartorna. Vet inte när fördämningen byggdes som dämde upp
hela det området, men i den senare kartan så är Hammarsjöns utbredning
mycket större. Samma område som Centralsjukhuset i Kristianstad är byggt på
idag. Samt Sveriges lägsta punkt (http://osm.org/go/0N1GeFlIw-). Kan det ha
varit vattenrika år efter 1874? Inte en omöjlighet då Helgeå svämmade över
mellan 50-100 m på bägge sidor i centrala Kristianstad så sent som 2002.