Tack! :-)

15 mar 2013 kl. 11:42 skrev Tobias Johansson <t...@mensa.se>:

> Kul. Ser bra ut :). En liten fråga, tiden till hållplatsen är den
> bestämd av Västtrafiks api också? Tänkte mest om man har en hållplats
> 5 min bort där bussar går en gång i temmen och en hållplats 15min bort
> där de går en gång vart 10min räknar den med att man kan vara villig
> att gå lite länge om men kan komma fram tidigare?

Ja, sökningen mot Västtrafiks API är koordinat-till-koordinat. Det går att söka
mellan hållplatser också, men jag ser bara begränsningar med det. Man får ofta
fler alternativ när man inte begränsar sig till en viss hållplats, i synnerhet
i områden där det är relativt tätt mellan hållplatserna. Därför gör jag om även
sökningar till hållplatser så att de använder hållplatsens koordinat (vilket
motsvarar att söka på reseplanerare.vasttrafik.se och klicka i valet "Jag kan
gå till en annan hållplats om det ger en snabbare resa.").

Så länge man söker mellan koordinater fungerar det som du skriver, smartare
resor som man behöver gå lite längre till visas också. Optimeringen bygger på
att man försöker hitta de snabbaste resorna inklusive gångtiden i ändarna. Dock
visar man också något långsammare resor om de har färre byten, för att inte
bara visa "snabba resor" utan också "bekväma resor".

Eftersom jag känner att det här drar åt att bli lite off-topic, så kan jag
istället nämna att en tanke om vidareutveckling som jag leker med är att om
möjligt bättra på uppskattningen av gångtiderna i resans början och slut genom
att gångvägsrutta mot OSM. Får man en kortare gångtid från OSM, betyder det
antagligen att det där finns en gångväg inlagd som saknas i det vägnät som
reseplaneraren använder (NVDB:s bil- och cykelvägar), tänker jag. I
Göteborgsområdet börjar det ju bli ganska bra gångvägstäckning i OSM, så det
vore kul att utnyttja det.

Är det någon som har erfarenhet av gångruttning på OSM-data? Det verkar som att
CloudMade:s API för detta är vägen att gå, eller finns det andra bättre vägar?

Mvh, Martin