Hejsan!

Finns en del verktyg för att importera kartdata men det gäller att veta vad man
gör™ för annars blir det inte bra.[1] ;) Här södern har Lomma, Staffanstorp och
Sjöbo kommuner släppt en del kartdata som är kompatibel med OSMs licens. Det är
främst byggnader och vägar som importerats. Lunds kommun har inte släppt data
men istället gett tillgång till flygfoton.

Personligen tycker jag det är bäst om datan släpps i något lämpligt format
(t.ex. .shp) med explicit tillstånd att datan får användas fritt i OSM så kan
frivilliga sen hjälpa till med importen.

Gissar Andreas Vilén dyker upp här också med svar, om han har tid (semester),
då han har varit inblandad i en hel del importer och senast gjorde
byggnadsimporten i Lomma kommun.

/Joakim

[1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Guidelines