On 25 Aug 2014, at 11:29, Jonas Gustafsson <jonas74...@gmail.com> wrote:

> Jag kan exportera kartdata till de flesta format (shape, TAB, DWG, DXF...).
> Vilket är bäst att använda?

Bäst är OSM.xml : D Jag skulle rekommendera att göra datan tillgänglig i så
många format som möjligt.

> Om vi skulle släppa kartdata att fritt använda i OSM, hur gör man det? Kan
> man ladda upp det någonstans?

Vi kan fixa ett konto åt er på openstreetmap.se där ni kan ladda upp den, så
ser vi till att den görs tillgänglig via www, ftp eller något sådant. Eller så
kan du mejla datan till någon av oss så lägger vi upp den. Eller något annat om
du hellre vill det. Jag ställer gärna upp och guidar dig hela vägen i telefon
om du så vill.

> Hur ska man tänka med befintliga data i OSM, ska vi ta bort det när vi lägger
> till vårt? Jag förutsätter att vi har klart bättre noggrannhet på vårt
> kartdata men samtidigt känns det trist att ta bort något som andra lagt ner
> mycket tid på att rita in.

Det är svårt att säga innan man tittat på datan ni har, men ja man vill ersätta
sämre data med bättre om man är säker på att det är bättre data man har. Det är
dock på inget sätt säkert att er data är bättre, även om det är troligt. Det är
därför man måste titta på datan.

Det första steget är att om ni vill bidra är att helt enkelt göra datan
tillgänglig, helst helt fritt exempelvis med licensen CC0
<http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/>. Här är en rätt bra länk
till hur och varför man går till väga gällande öppna data:
<http://5stardata.info>. Notera att det du snackar om, att länka in datan i med
något existerande (få in den i OSM) är det sista steget för kvalitativ
samhällsnyttig öppna data.

                kalle